Full version: att ympa
Gåsis
Nu frågar jag för min man igen. Alla konstiga frågor och vansinnesidéer som jag frågar om är för hans räkning laugh.gif

Han har nämligen läst att man kan ympa in häxkvast på stam och på så sätt behålla kvasten. Tror jag det var han förklarade det som. Nu vill han prova, men han är lite bekymrad för han har aldrig ympat något förr, han vet ju inte ens hur man gör. Är det någon mening att prova då?
Vad ska man ympa på?

Hoppas ni kan komma med goda råd, eller möjligen säga att det är helt omöljligt. Om ni har en förklaring på hur det går till så snälla gör den onödigt ingående för han kan verkligen ingenting om detta.

/Åsa
Big Gardener
Eeeh, det är förvisso en intressant fråga, men vi bör nog reda ut begreppen lite först:
Häxkvast orsakas av en svampsjukdom (Taphrina betulina) som endast går på björk och framför allt glasbjörk, Betula pubescens. Svampen stimulerar abnorm skottillväxt hos björkens epikormiska knoppar och bildar därför s.k. häxkvastar.

Om du menar att din man vill ympa in häxkvast från en björk till en annan björk borde det fungera om han får med sig smittat ympmaterial. Från björk till en annan art vill jag nog påstå att det är dököpt. Det kan förvisso finnas andra svampar som verkar på andra arter, men dessa är tyvärr inte särskilt vanligt förekommande som häxkvast på björk är.
Gåsis
Han är säker på att han läst att man kan ympa in en kvast och på så sätt få ett träd som är lite bonsailiknande. Han har förstås inte en aning om var han läst det. Som han beskriver låter det som om häxkvasten liksom ska bli toppen och kronan på det nya trädet. Går det att förstå om jag beskriver så?

/Åsa
KURT
CITAT (Gåsis @ 19-04-2006, 15:30)
Han är säker på att han läst att man kan ympa in en kvast och på så sätt få ett träd som är lite bonsailiknande. Han har förstås inte en aning om var han läst det. Som han beskriver låter det som om häxkvasten liksom ska bli toppen och kronan på det nya trädet. Går det att förstå om jag beskriver så?

/Åsa

I princip vill du (eller han!) att hela toppen av trädet skall vara en häxkvast. Det borde väl gå. Men jag tror inte att det är så lätt att ympa björk. Jag tycker spontant att det borde vara lättare att försöka infektera alla hela toppen på en liten björk istället. Men jag vet inte hur "smittsam" denna sjukdom är.
Hannele
CITAT (Big Gardener @ 19-04-2006, 15:23)
Häxkvast orsakas av en svampsjukdom (Taphrina betulina) som endast går på björk

Gåsis menar nog utseendet som liknar häxkvast;
om man förkortar grenar, istället för att skära ner till stammen, då växer de som "häxkvast".
Man kan också ympa grenar på en grundstam, på olika prydnasträd, de liknar lite häxkvast.
Finns massa färdiga att köpa i plantskolor nu, uppstammade prydnadsträd.

Gåsis, din man har mycket intressanta idéer, visst kan man ympa själv.
Det är lite pysssel, men vide är billigt och lätt att träna på.

Stamma upp är lättare än ympning:
Dansk vide.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon