Full version: Kompost bilder
kbr
Hej ska bygga en kompost i min lilla trädgård. Några bra tips har en massa sly "träd" som jag tänkte använda. Har ni bilder på era komposter som ni kan dela med er av. biggrin.gif
Vad bör jag tänka på?

MVH karin
fruberglund
Här finns ett par bilder...hittade genom sökfunktionen.

Kompost
Mrs Badcrumble
Här kommer lite om den vi just byggt:

Mina bilder på komposten

Mått: 1600 x 800 uppdelat på två fack. Höjd 1000.

Byggmaterial: 45 x 45 profil, klädd med råspont, med en gallerförsedd ventil i varje fack.

Botten i båda facken består av 6 mm stålnät. Botten står mot marken så att maskar kan vandra upp och ned men tätt så att inte möss t ex kan ta sig in.

Locken är av råspont med gångjärn, tunga så att inga djur/fåglar får upp dem.

Ena facket är fodrat med 70 mm cellplast i sidor och lock, andra facket skall användas för efterkompostering (för så gott som nedbruten kompost) och är oisolerat. Ev isolerar vi det också om behov uppstår.
Facken har luckor på framsidan som är fastskruvade med några skruv.

Vi låter komposten vara obehandlad, ev bara oljas.

Hälsningar
Ina
Mrs Badcrumble
p.s.

Ser nu att detta inte alls är vad du frågar efter... så går det när man är för snabb med avtryckarfingret!

Mrs Badcrumble wacko.gif wub.gif
Immix
Spännande! Lägg gärna ut en bild när du är klar med komposten. Jag hade också tänkt bygga en av sly någon gång framöver. (På min hemsida finns en inspirationsbild (under "Trädgård"- "Inspiration...")).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon