Full version: Värme eller sol?
Kat
Jag sitter här och funderar över vilken zon min stackars trädgård har egentligen. Jag är den enda i grannskapet som fortfarande har hela satans gräsmattan täckt av snö.

På sommaren blir det lite gryta mellan vallar och byggnader här hos oss, så vi brukar kunna ha någon grad varmare här än det är bara strax utanför tomten. Däremot har vi nada kvällssol, på grund av samma byggnader.

Så hur ska jag klassa min gård odlingsmässigt egentligen? Vad är viktigast för växterna - värme eller sol?

Räknas det som förmildrande omständighet att solrosorna aldrig hinner blomma, ifall man spränger granngården?
Ingo
Vet inte riktigt men snö är ju ingen nackdel för perenner. Många sorter går bättre upp i norr där de får ett rejält täcke än i söder med barfrost och elände, sägs det ju.

"Gryta mellan vallar och byggnader" - då är det kanske rätt så vindskyddat? Det hjälper också upp. Har du lägen på tomten som både är vindskyddade och inte har så mycket direktsol på vårvintern så är det t ex bra för vintergröna växter.

Varmt och vindskyddat är definitionen på vad som brukar kallas "skyddat läge". Vad gäller tillgången på sol är det säkert olika på olika delar av tomten och du får anpassa växtvalet därefter. Om en växt vill ha full sol, skugga eller något däremellan hör ju till den grundläggande informationen som man får hos trädgårdshandlaren.
Kat
Nej, perennerna mossa och gräs klarar sig aldeles utmärkt tongue.gif
Lady Hamilton
CITAT (Kat @ 19-04-2006, 17:47)
...Räknas det som förmildrande omständighet att solrosorna aldrig hinner blomma, ifall man spränger granngården?........

Naturligtvis allt som har med odling räknas som förmildrande omständigheter
Ophelia
Helt klart är ljus det viktigaste. För du kan ju alltid greja till det där med värme om du vill att det ska tina upp snabbare. Upphöjda rabatter med väldränerad jord, vips så har du trollat till en zon till eller nåt sådant smile.gif

Annars finns det ju fön och skottspade. Skotta över snön till grannarna när ingen ser på och föna trädgården för att få det att smälta snabbare biggrin.gif tongue.gif
Kat
Det är väl inte snön jag tänker på främst, utan odlingen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon