Louise A
Vi har en ganska stor grusgång hemma som det (naturligtvis) tyvärr kommer upp gräs i. Förra sommaren tillbringade ja många timmar med att plocka bort ogräs, köpte medel åxå, men de blir jue ganska dyrt tyvärr... Undrade om nån vet nån billigare variant som funkar, vi planerar å lägga markduk under, men de kommer dröja några år...
ewa zon 3
Här är en länk till tidigare inlägg. Jag sökte på gasolbrännare. Försök med andra sökord också och glöm inte att markera för 30 dagar sedan och äldre så får du fler träffar. Trist med gräs i gruset.

/Ewa
Eivor på Väddö
Jag använder en "Steamer" (ca 500 kr) som ångar ogräset. En del anser att det inte gör någon verkan men jag har definitivt mindre gräs i gångarna nu. Kör över gången ett par gånger på sommaren. Eftersom det är meningen att den heta ångan ska spränga växt(cellerna?) så har jag också prövat att hälla kokande vatten på ex.vis cementplattorna. Mossan blir brun och går sen att borsta bort. Kokande vatten är ju billigt, ta t ex potatisvattnet. Eivor på Väddö
bikiv
Så här års är det ganska enkelt att gå över grusgången med ett skyffeljärn. Jorden under gruset är lös och man kommer, utan så värst mycket kraft, ner i jorden för att slå av ogräsrötterna. Större "blaffor" är också lätta att dra upp med rötterna. Detta minskar tillväxten i fortsättningen.

Under högsommaren när jorden under gruset är som cement fungerar skyffeljärnet också -det gröna som inte ska vara i gruset försvinner i alla fall.

Vägsalt (under torrperioden) är effektivt, dock kanske inte så miljövänligt.

Det finns säkert "undermedel" men mekanisk påverkan är nog i längden det mest effektiva... om man orkar förståss huh.gif
Sommartorparn
För den som har mycket grusgångar så verkar hjulhackan vara en fiffig uppfinning:
hjulhacka m.m.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon