Fru Frö
Vill ha ett lagom stort träd på min baksida, bor i radhus. Jag vill ha ett träd som inte är så stort, brett och högt, och så vill jag att det inte ska ta något av "gång ytan" .....

Funderar nu på om bollpil kan vara ett alternativ..... men undrar hur dess rötter beter sig? I samfälligheten har vi ett par pilträd vars rötter nu letat sig in i avloppsrören... men det kanske är annorlunda med hur rötterna växer på en mindre bollpil? huh.gif

Tjing!!
Lena i Torslanda
Bollpil är inget litet träd, blir 6-7 meter högt och väldigt bredd efter som det växer klotformat. Det beror ju givetvis på hur liten din radhusträdgård är men det är inte det träd jag skulle valt.
Det finns mänga fina träd som har lite mindre omfång som skulle passa, lönn och rönn finns i häftiga sorter som inte blir så stora och som dessutom har vacker bladfärg.
Fru Frö
4-6 meter stod det på lappen.... och 4 meter skulle man ju önska att det stannade vid.
Så vill jag inte ha något träd med bär eller frukt så fåglarna sitter där och bajjar....
Lönn då kanske...? Hmmmm får läsa lite om det då.
Tick tack.
carren
Försök hitta något ställe där du kan kolla in hur en vuxen bollpil ser ut innan du planterar en sådan. De får nämligen en väldigt kompakt krona som ger djup skugga och det vill man kanske inte ha på en liten tomt. Jag skulle nog själv tycka att det var trevligare med ett träd som växer lite mer graciöst och som silar solen så det blir en lätt, trevlig skugga istället.

Nu kollade jag aldrig i vilken zon du bor men det finns ju massor av jättefina prydnadsaplar och prydnadskörsbär som håller sig små. De får en betydligt glesare krona än en bollpil och har dessutom vackra blommor om våren och fina bär/frukter om hösten. Prunus Accolade ska bli 4, kanske upp till 6 meter och är SÅ fint!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon