Vår första sommar i huset hittade jag ju en underbar ros mitt i den relativt nyplanterade, mindre underbara, sibiriska ärthäcken. Vi har inte låtit sortbestämma den än, men den verkar rotäkta, för det har blivit mycket mer rosor i häcken, som nu ska bort.
Förra sommaren så dök samma ros upp ca 4 meter ifrån ursprungstället, denna gång mitt i vårt risiga snöbär (som jag inte heller gillar... ) Den blommade då men är bara två ca 3-4 dm långa pinnar. Ska man beskära den nya på nått sätt? (Snöbäret förpassades till de sälla jaktmarkerna i helgen) Och kan det vara ett rotskott som kommer så långt? Det är gräsmatta mellan.
Gloriana
20-04-2006, 07:31
Det låter ju lite långt för att vara rotskkott tycker jag men vem vet? Vid mitt första hus blommade en underbar liten ros på en kulle. Den kom året efter vi köpte huset - tidigare ägare hade mejat ner den under lång tid skulle jag tro.
Varför inte ta en bild på rosen när den blommar så kan du säkert få reda på vad den heter. Det är verkligen roligt att göra trädgårdsfynd!
Jag har en del bilder, men vi har uppdaterat servern, så nu verkar det inte gå något bra att länka till bilderna längre... dynamiska sidor, sic!
Jag puttar det här. Ska jag beskära det två "spröten som dykt upp? Ca 2-3 dm. Nu har haren (eller nån annan) bitit v den ena, så där behöver jag inte fundera så mycket.
Hur i övrigt ska jag sköta om det lilla grynet? Göda? Eftersom jag inte har så mycket gammalt kvar här på torpet är jag så lycklig över det som dyker upp!
kerstin z5-6
29-04-2006, 17:26
gör ett album här o lägg in dina bilder
Har du räddat skottet ur häcken -du kan krukodla det ett tag sen bör det ner i bra fin trädgårdsjord utan konkurrens -beskärning är mindre viktig -låt den växa som den vill i år
Nu är den sortbestämd! En Maiden Blush var det!