Mrs Badcrumble
19-04-2006, 20:44
Har en undran som jag inte ser i tidigare trådar;
Jag vet att det är ok med ägg-kartonger o dyl i komposten men jag undrar om man kan kompostera strimlade mjölk-kartonger i en varmkompost? Eftersom de lämnas i återvinningen tänkte jag att de kanske bara är belagda med någon form av vax och inte plast?

Hälsningar
Mrs Badcrumble
Gloriana
20-04-2006, 07:29
Jag skulle inte lägga dem i komposten. Det är ngn slags plast på insidan som jag i och för sig tror bryts ner men det tar nog tid. Återvinningen är nog rätta platsen för dem.
Det tar inte alltför lång tid för mjölkkartonger att brytas ner. Förra hösten när jag skulle förvara uppgrävda jordärtskockor över vintern, la jag dem i en mjölkkartong och grävde ner den i backen. När jag på våren, 5 månader senare, skulle ta upp dem för att plantera, var kartongen förintad. Det fanns inte minsta spår kvar av den!

Men hur bra det är att lägga dem i komposten, vet jag inte. Men man kan ju prova med en kartong!

Så vitt jag vet är det inte plast utan vax de är belagda med.
Mrs Badcrumble
20-04-2006, 10:35
Tack för de snabba svaren!
Frågan kändes lite dum men när man äntligen är med varmkompost så vill man ju veta allt...!
tullmejs
20-04-2006, 21:35
Det är polyeten i mjölkförpackningarna, inte vax alltså. Den plasten bryts inte ner i första taget, dock i regel inom hundra år eller mindre, men långt innan dess fragmenteras den (som bekant) och syns inte. Också en sorts nedbrytning, förstås.
Polyeten räknas dock i alla (nåja) sammanhang som harmlös. Det är ingen komplicerad molekyl.
Såvitt jag vet är den icke nedbrutna plasten (synlig el. osynliga fragment) "snäll". Det handlar också om små mängder i ett mjölkpaket (tunn folie).
Det negativa är alltså att plasten inte är borta när den inte längre syns, det positiva att den är snäll och försvinner helt så småningom.
Brasklapp I: om det i själva verket inte är ren polyeten, jag vet inte hur det är med det, kan tillsatserna möjligen vara onda.
Brasklapp II: det är inte troligt, men måhända har polyetenet i sig tråkiga effekter. Jag är ingen expert.
Citrusflickan
20-04-2006, 22:19
Mjölkpaket är ju också starkt färgade. I vissa fall ska man inte kompostera material med syntetiska färger, särskilt inte om de inte är vattenlösliga. Jag kan inte alls mycket om området, men är ganska säker på att mjölkkartonger inte ska läggas i komposten.
Mrs Badcrumble
21-04-2006, 17:49
Som jag misstänkte alltså. Det får bli fortsatt källsortering istället.
Polyeten är ju PET-flaskorna gjorda av och det skulle man ju inte få för sig att försöka kompostera.
Många olika hinkar blir det under diskbänken...
Om jag får besserwissra mig lite ....
PET är en förkortning av polyetylentereftalat. Inte polyeten som man skulle kunna tro.
EDIT :
Polyeten förkortas PE, ofta med tilllägget HD (high desity) eller LD (low density) före, HDPE, LDPE.
tullmejs
24-04-2006, 00:50
...och PET kommer som sagt knappast i fråga i komposten. PE är tveksamt, men faktiskt inte uteslutet. Solen bryter ner den, och såvitt jag vet finns inga onda tillsatser i mjölkpaketsfolien.
Det här vill jag veta mer om; är det verkligen ren PE och är det inte skit i färgen borde det funka.
Man ska aldrig dra all plast över en kam :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.