Full version: Mossmatta
gräskarln
If you can´t beat them - join them !

Varför kämpa mot mossan som verkar trivas så bra här i Sverige. Jag har hört att i England, de eleganta trädgårdarnas förlovade land, består de finaste "gräsmattorna" endast av mossa. Kan någon tipsa om vilken sorts massa de nyttjar och var man kan få tag i den ?

Gräskarln
Också Ofelia
Äntligen nån som tänker som jag!

Har helhjärtat gått in för att utrota gräset och lyckats nästan. På bergknallarna är det mest mossa nu och det är grönt och skönt att gå på och dessutom vackert även vintertid. Arbetsfritt är det också!

Fast jag har hört att det är Japan som är mossans förlovade land! Jasså engelsmännen också...ja dåså är man inte ensam i världen om att inte förstå sig på mossrivare och dyl.
silas
det låter väldigt stiligt wub.gif . men blir det inte väldigt blött och sumpigt, om en har mossa som gräsmatta alltså? annars skulle jag också vilja veta hur en gör...
little.lunatic
Hej!
Jag och min far pratade häromdan om exakt samma sak. Han har nämligen nyss flyttat till hus. Jag använde exakt samma telsätt som du så det var lite spökligt att läsa denna tråden faktiskt. Jag trodde jag hade skrivit den och sedan glömt bort det! laugh.gif
Det finns ett par artiklar här på odla om hur man gynnar mosstillväxt. Riv upp gräsmattan, blanda lite torv med finhackad mossa som du sen strör över trädgården. Vattna ordentligt och ofta. Då kommer mossan krypande.

Det kan bli mycket vackrare än den mest välklippta gräsmattan.

Lycka till!
silas
jag ska prova! rolleyes.gif har en bit av gräsmattan som inte vill växa alls eftersom det är nästan helskugga. hade tänkt plantera vintergröna där, men det får bli mossa istället!
nån som har en aning om hur lång tid det kan ta?
spelar det nån roll vad en använder för mossa - eller kan en bara sno en bit i skogen?
Piccante
CITAT
spelar det nån roll vad en använder för mossa - eller kan en bara sno en bit i skogen?

Förmodligen spelar det roll. Mossor varierar med jordart, fukt, mark pH, skugga och andra faktorer. Går du ut i skogen så hittar du förmodligen vitmossor om du går i en fuktig skog och de växer alltid blött. Då får du vattna utav bara den om du ska etablera dem i trädgården. Går du i en torrare skog så hittar du nog mer björnmossor och kvastmossor. Jag skulle nog börja med att kolla vilka mossor du har naturligt i gräsmattan och försöka plantera in liknande eftersom du vet att de trivs där.
silas
hm. men mossa har jag ju faktiskt rätt gott om i gräsmattan (den del av gräsmattan där jag _inte_ vill ha den, så klart...wink.gif ). hur känsliga är de små liven? om jag krattar bort mossa från gräsmattan, kan jag plantera in den där jag vill ha den sedan? eller har jag tagit kål på den när jag brutalt krattat bort den?
Whiskuchi
Nejdå, den klarar den behandlingen. Lätt. laugh.gif
Mythbusters testade en myt om huruvida det växer mossa på rullande stenar eller ej, de körde mossa och.. kan ha varit filmjölk eller nåt liknande i en mixer. Mossa överlever nästan vad som helst biggrin.gif wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon