Full version: Flytta rosor?
psigs01
Jag undrar om det går att flytta gamla rosenbuskar? Jag vet inte hur gamla de är men är de lika gamla som huset så är de sedan 40-talet. En liten buske lyckades jag flytta i höstas och den verkar ha klarat sig, segt som 17 var det visserligen men det gick. Värre är det med den jag gav mig på idag (kanske helt fel att röra dem nu?). Jag har säkert grävt minst 1 meter djupt hål och fortfarande är det en tjock rot som håller kvar hela busken i jorden. Hur ska jag göra nu? Kan jag kapa sista snutten på roten eller dör busken då? Busken (+ flera buskar till) står helt fel så jag hoppas verkligen att man kan flytta på dem för de är så himla fina!

Hjälp någon!!!

Mvh, Carro
Gloriana
Om du vill flytta dem måste du chansa och oftast går det faktiskt bra. Jag har flyttat en buskpion mitt i sommaren och lyckades ha av en väsentlig del av rotsystemet. Sen fick jag fjäska men den klarade sig!

Det viktigaste är att få med så mycket rötter som möjligt. Förbereda planteringsgropen väl (inget gödsel direkt på rötterna) och vattna. Man kan ju skydda med lite fiberduk också för säkerhets skull. Är det gamla rosor så har de ju klarat sig så här långt så de fixar nog en flytt. Glöm inte att beskära rosorna när björken fått musöron.

Så testa för om de låter buskarna stå kvar kommer du bara reta dig på det! Det går att köpa nya rosor också även om det känns lite surt. Att stänidgt flytta på växter kännetecknar en sann trädgårdsamatör! rolleyes.gif
Sommartorparn
Jag antar att du får svårt att få upp den djupa roten. Skär av den i stället. Har du grävt så djupt ner som till 1 meter så har du ändå fått med det mesta. Skär sedan med en sekatör rent från skadade rötter på plantan innan du planterar. Och så ganska kraftig beskärning av grenverket så att bladmasssan kommer i balans med den mindre roten, och så jättemycket vatten när du planterar och sedan hela sommaren.

Det vore intressant att veta vad det är för en ros och om den är ympad. Ympningen ska synas som en klump en bit ner på roten. Om det är en ympad ros och om den har utvecklat rötter OVANFÖR ympstället, så skulle jag inte bry mig om att gräva upp dom djupa rötterna. Du har här chansen till att få en rotäkta ros. Kanske du till och med kan dela på den så att du får flera buskar. Möjligtvis kan det komma upp en vildros på platsen för din ros, och om du vill undvika det så får du ändå försöka få bort så mycket som möjligt av dom nedre rötterna.

PS jag grävde bort en ros i höstas som hade stått 10 år på platsen. Först grävde jag så långt jag kunde, varvid jag bröt av grepskaftet. Sedan försökte jag dra loss den med bilen och drog sönder tre bogserlinor. Busken gick naturligtvis helt sönder också. De djupa rötterna blev kvar i jorden, men jag försökte hacka sönder dom så gott jag kunde och täckte sedan med tidningar. Kort sagt, gamla rosor kan sitta väldigt fast!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon