Full version: Thuja Smaragd
FiaG
Jag har thuja Smaragd planterad förra året. Nu i år så har vissa av dem blivit bruna lite här och var. Några ganska mycket.

Kommer dessa att bli fina igen eller är det så att de gröna "barren" inte kommer tillbaka.
Någon sa till mig idag att de kommer aldrig bli fina igen.

Stämmer det??

Novisen Fia huh.gif sad.gif
Ingo
De kvistar som har blivit bruna kommer inte att bli gröna igen, så dem kan du klippa bort, men det som är grönt kommer att växa vidare och thuja är ju rätt snabbväxande.
Om de kommer att bli fina igen och hur lång tid det tar beror på hur mycket som har blivit brunt.

Det du har råkat ut för är antagligen vårvintertorka, något som kan drabba vintergröna växter i soliga lägen. Det beror på att de har utsatts för stark sol medan marken fortfarande var frusen.
För många vintergröna växter (t ex thujor och idegranar) dyker det här problemet nästan bara upp innan de har hunnit rota sig ordentligt och de två-tre första åren efter plantering bör de därför skyddas med skuggväv under vintern och fram tills tjälen har släppt.
Andra är känsligare - i min förra trädgård hade jag järnekar som jag i oförstånd hade planterat i ett soligt och blåsigt läge och de tappade mängder av blad varje vår så sent som fem år efter plantering. Sockertoppsgranar tycker jag också verkar kunna uppvisa såna här skador långt upp i åldrarna.
FiaG
Tack för svaret!

Om jag frågar så här: Där jag har klippt bort kala grenar (bruna grenar), kommer det nya grenar där eller förblir stammen kal där för tid och evighet?

De har nog drabbats av vårtorka, trots att de fick mycket vatten i höstas.
Kanske en dum fråga men personen jag prata med sa att det inte växer ut nya grenar så de blir gröna och fina igen.
Jag litar inte riktigt på hans kunskap.
Jag brukar inte vara så här "dum" i huvudet men thujor vet jag inget om!
Hoppas någon vet.
unsure.gif
Ingo
Thujor brukar inte vara mycket för att bryta nya skott från gammal ved, alltså typ stamskott. Det är det som redan är grönt som fortsätter att växa.
Thujor brukar ju ha flera stammar/toppar så normalt brukar det inte vara något problem om enstaka skott dör, de andra tar över och skyler så småningom skadan. Om å andra sidan en planta är brun på en hel sida skulle jag nog i ditt ställe ersätta den med en ny. Det beror på hur stora skadorna är och var nytillväxten finns i förhållande till dem.
FiaG
Tack snälla Ingo för svaret.
Det blir till att byta ut två stycken.
ewa zon 3
Vi planterade 5 st 1,5 m höga Thuja Smaragd för några år sedan. På en plats med sol i stort sett hela dagen. Första två åren var de skuggade från sol och vind av ett hemmabygt skydd bestående av stolpar och säckväv. Vi köpt också en bit droppslang för att kunna blöta jorden ordentligt vid torrperioder. Thujor i den storleken kostar ju en del så det blev lite pyssel för att de skulle klara första åren men nu har vi vårt insynskydd och snart har de växt ihop helt smile.gif

/Ewa
Lena N
CITAT (FiaG @ 20-04-2006, 20:43)
De har nog drabbats av vårtorka, trots att de fick mycket vatten i höstas.

Att de fick mycket vatten i höstas hjälper inte eftersom problemet är att det är tjäle i jorden under tiden vårvintersolen torkar ut växten ovan jord.

Själv har jag ibland tilllämpat metoden att hälla varmt (inte hett) vatten på jorden intill växten för att töa tjälen. Man måste hälla tillräckligt mycket för att det verkligen ska töa annars blir det bara ytterligare is i jorden. Jag har för mig att det finns någon invändning mot denna metod, men den har fungerat för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon