Annkina
19-04-2006, 22:45
Har varit ute och dragit bort under mina svarta vinbärsbuskar. Hade någon sorts backtimjan som vuxit vilt i flera år. Har nu kommit på att de äckliga sniglarna gillar att vara där på sommaren så det fick åka bort.
Nu är frågan vad jag ska ha istället. Funderar på gräs, men det är ganska bökigt att komma dit med gräsklipparen.
Så, vad har ni under era vinbärsbuskar?
RibesRubusVitis
19-04-2006, 23:59
Under mina har jag antagligen ogräs, men jag borde ha BARMARK, gärna täckt med täckbark, kompost eller gräsklipp etc. Det enda som får växa under buskarna är de sticklingar som tas när jag beskär dem.
Gräs är det jag minst vill ha vid bärbuskarnas rötter. Jag håller gräset stången och lägger kogödsel och löv där istället. Ibland sticker jag ned några frön slingerkrasse som ringlar sig ut.
Katarina H
20-04-2006, 08:27
Jag har haft hyacinter under mina buskar. Det har sett trevligt ut när vårsolen kommit och buskarna ännu inte tagit fart. Förgätmigej likaså. Annars är det barjord med gödsel och täckbark som gäller för mig. Det ser snyggt ut dessutom.
Annkina
20-04-2006, 12:01
Tack för era svar. Ska nog försöka med täckbark i år.
Nästa fråga: Hur tjockt lager ska man ha för att slippa rensa ogräs?
Jag lägger ett tjockt lager med hästgödsel/skit. Inget gräs tar sig igenom det o buskarna gav massvis av bär förra sommaren.. samma med mina krusbärsbuskar...
CITAT (Annkina @ 19-04-2006, 22:45)
Så, vad har ni under era vinbärsbuskar?
Brännässlor.
Sommartorparn
20-04-2006, 21:15
gräs o gräsklipp (ett par dm)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.