Full version: Physalis
Petran
Är det ngn som vet ifall man behöver toppa physalis (kapkrusbär) eller sköter dig sig själva?
Almdalen
Jag har inte toppat min den blir buskig ändå.
biggrin.gif
Petran
Behandlar du den som en tomat unjefär ? rolleyes.gif
Almdalen
Ja det gör jag.
rolleyes.gif
mynta
Läste lite om Physalis i AoT. Blev väldigt sugen på att försöka odla den. DEt stod att den var väldigt lättodlad, bara att peta ned fröer från en frukt inhandlad på typ ICA... smile.gif Åsså skulle den ge bra med frukt redan första året. Låter nästan för bra för att vara sant! huh.gif wink.gif
Ni som odlar den, är det verkligen så enkelt? Hur ska de stå? Inne ute, soligt, vil de ha mkt vatten. Vill de ha enorma krukor, kan man plantera ut dem i juni sådär? Är det för sent att så iår? Ska de gödas mkt?
Almdalen
Japp! de är lättodlade sköts som tomater, kanske är det lite sent att sätta, men varför inte prova. Har du möjlighet att vinterförvara dem frostfritt så har du bra planta till nästa år också. Då ger den ännu mer.
wub.gif
Ingegerd
mynta
ÅHHHHH! *happy, happy, joy, joy* DET ska jag göra! wub.gif biggrin.gif biggrin.gif wub.gif
mynta
Ok! Nu är physalisfrukter inhandlade. Hur gör jag nu, kan fröna sås färska, eller ska de tas ut & torkas först? Eller bör man låta frukten bli ordentligt övermogen, innan fröerna skördas? Brukar Physalis ge rikligt med bär? smile.gif wacko.gif smile.gif smile.gif
anna-pia
Hej!
Såg på gröna rum för nån vecka sen att de tog frön direkt ur frukten och planterade...
Hälsningar Anna-Pia i Finland smile.gif
Trädgårdsmannen
Jag provade att pilla ut fröna ur Physalis som jag köpte i affären, det var ett himla pill...fick nära 100 st frön ur 8 st frukter...

Men - inga har grott - har haft dem i såkrukor på bevattningsmatta i 4-5 veckor i 20-22 graders temperatur. Vad kan felet vara?
Petran
Jag köpte frön från Impecta o de grodde till 90 %
mynta
Så där ja! Då var de goda frukterna inköpta, utrensade, föerna sådda & ungarna fick en liten hönsbur till deras leksaksladugård...(Korgen frukterna låg i!) laugh.gif
Fel avdelning, I know, men när vi nu ändå snackar psysalis:
I vintras så sådde jag av den andra sorten, den fleråriga judekörsen. Vintersådd, med flera "snö & tö"perioder. DEn har inte grott ännu, fast tom sega clematisen har grott. Är detta illavarslande, eller är de fröna alltid sena? Anyone?
Åsa K, zon 1
Det finns färdiga plantor att köpa av både kapkrusbär och gyllenbär. Kostar ca 15-20 kr.
Jag har för mej att gyllenbäret är sötare.
Det finns flera här på forumet som kan det här med Physalis. biggrin.gif

Jag lyckas aldrig med dem, trots att de skall vara så lättodlade sad.gif
L8 B.
Har satt frön flera år, men det tar en redig tid innan de kommer igång... Har lyckats bäst när jag sått fröna i januari (med extra ljus) När väl plantan kommer igång, växer den i rasande fart. Har tagit in hela "ruggen"/busken i slutat av sommaren, den har fortastt att procucera men smaken blir mer "platt" inne, när inte solen hjälper till.
Charlåtta
Anna2
Jag har både köpt påsfrön samt sått från urpillade frön. Ser ingen större skillnad på plantorna faktiskt. Dock är de långt ifrån lika fina och grova som de plantor man köper nu. no.gif
De fröna jag pillade ur en färsk frukt lät jag torka några dagar på hushållspapper. Om det spelade någon roll eller ej har jag ingen aning om.

Förmodligen kommer jag att köpa en planta också, så får vi se hur det blir. Jag undrar bara, hur tätt kan de stå? Behöver de mycket egen plats eller kan jag ha typ 2-3 stycken i en vanlig hink?
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju lite på vad det är för sorts Physalis, Gyllenbäret kan klara sig med 10 liter jord = en planta till en hink, men kapkrusbäret och tomatillon blir ju större växter så de borde kräva en större bytta.
Anna2
Tack Åsa!
Det är gyllenbär jag har frösått och vad jag köpt i affären har jag ingen aning om. Men jag ska inte försöka sätta i fler än en planta per hink, oavsett sort alltså. Tack då vet jag. Tänke att mina små, klena kunde få trängas lite ihop, men jag satsar på 1/hink.
Stella-Polaris
Hur vinterförvarar ni Physalisen?

Jag har min stående på friland. Tror ni att jag kan gräva upp den och ställa i jordkällare över vintern?
soolroos
Jag tog physalis jag köpt i affären och delade dem på hälften och la ner i krukan med snittytan uppåt. Jag la 4 st halvor i en ganska liten kruka och nu (ca 5 v senare) ser det ut som en hemtrevnad ungefär - massor av små gröna blad smile.gif
Jag kanske måste dela på den så småningom ?...
Efter att ha läst trådarna här på forumet om att physalis är lättodlat har jag fått stora förhoppningar att även min ska bära frukt framöver *hoppas hoppas* yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon