Full version: Daturaknoppar igen!
Storåtjejen
För ca 1 v sedan nöp jag av den första knoppen i min lilla (ca 1 dm) blå datura. Nu svarar den med att sätta 2 nya knoppar laugh.gif Måste jag nypa dem också sad.gif eller kan den få börja blomma? Är inte så mycket högre än, ca 1 - 1½ dm.
Sen har även min Datura Tatula satt sin första knopp! (frön från marskattan wink.gif ) Plantan är ca 1 ½ dm hög. Ska jag nypa den precis som jag fick nypa min första i den blå?

Den blå daturan kommer också från en odlait. Tror det var Fenja som bytte mot ödesträdfrön. Tänkte att det kan vara kul att veta att det är fart på blommorna tongue.gif tongue.gif
Lady Hamilton
sad.gif Tyvärr!! Du BÖR offra knopparna när plantan är så liten. Men du gör som du vill! smile.gif Daturan kommer att överleva men kanske inte bli så stor o fin som om du "offrade" de första knopparna. smile.gif
Storåtjejen
Då offrar jag sad.gif sad.gif Vill ändå ha de som finast i sommar laugh.gif Men det lovar ju gott att de är pigga på att börja blomma. wub.gif Funderar bara på hur länge jag måste hålla på att offra? Hur stor ska plantan vara innan jag kan spara knopparna?
Lady Hamilton
Nu gissar jag men någonstans mellan 30-50cm beroende på hur hög "din sort" skall bli
Storåtjejen
Tack för det Hamilton tongue.gif Då är det bara att vänta på tillväxten och hoppas jag inte behöver nypa alltför många knoppar tills dess. Har ingen aning om hur höga de blir, men det verkar vettigt att låta de växa till sig lite mer först. wub.gif
Lady Hamilton
Jag gissar på att du har en "sort" som liknar den som jag hade för 2 år sedan. (Men som du ser är den lila) Och den blommade när den var ca 50 cm hög

Storåtjejen
Wow! Vad läcker!!! wub.gif Hoppas det är en sådan tongue.gif Funderade just på om de grenar ut sig själva eller behöver toppas?
Lady Hamilton
TOPPA INTE!!!
För då får jag fán om din Datura inte blommar, pga "knopp-noppningen" när det är i själva verket du som klippt bort blom anlagen Den sköter förgreningen själv laugh.gif
Storåtjejen
Tack Hamilton, ska INTE toppa!!! laugh.gif laugh.gif Hade en liten känsla av att det låg till på det sättet, men ville försäkra mig wink.gif
Lady Hamilton

Skönt! Annars är risken att det blir som på bilden "Du sköter växten efter alla råd" men det vill sig inte i alla fall smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon