MariaÖrebro
Jag har försökt odla papaya ett flertal gånger det senaste året, men det går inte så bra. Jag har köpt färsk papaya och satt frön i små krukor med jord. Efter att de kommit upp 5 cm så tvärdör de! Har också torkat fröna och planterat, och det blir samma resultat. Jag fick upp en planta för ett litet tag sedan som levde längre än de andra, men även den dog.

Vad gör jag för fel???? De bara vissnar ner illa kvickt!

Jag vattnar på fatet, eftersom jag hört att de är mycket känsliga för vatten direkt på stjälken, jag odlar dem i små gröna växthus så det blir varmt och skönt för dem, öppnar inte fönstret så de utsätts för drag.....

Ska jag göra ett nytt försök i en torvbrikett, så jag slipper "peta" på dem när de ska planteras om? Andra tips?

Kan också tilläggas att jag har jätteproblem med att få grenadilla och fikon att gro. Har hört att de flesta fikon som säljs är sterila, men hur är det med grenadilla?
yenny
Jag skulle också behöva råd om hur man gör... jag lyckas inte enns få de att gro.
MariaÖrebro
Hej Yenny,

Har du provat att odla andra roliga frukter? Några tips på vad som blir fint?

Mvh
Maria
Scout
CITAT (yenny @ 20-04-2006, 10:51)
Jag skulle också behöva råd om hur man gör... jag lyckas inte enns få de att gro.

Inte jag heller, har försökt med papaya flera gånger de vill inte alls. Vet inte vad jag gör för fel.
noora
Ventilerar du miniväxthuset? Det kan bli för varmt annars, och även om papaya är en tropisk frukt tror jag inte att den gillar 40 grader (som man lätt får i ett miniväxthus om den står i solen). En liten glipa räcker.
MariaÖrebro
Brukar flytta ut dem ur växthuset när de kommit upp en bit...
morellen
CITAT (MariaÖrebro @ 20-04-2006, 13:00)
Brukar flytta ut dem ur växthuset när de kommit upp en bit...

och det är då de ger upp va? Tror att papaya är kinkig att odla i rumstemperatur, verkar som den är väldigt känslig i början iaf. Har också lyckats får fram småplantor men sedan när de skall kalra sig i den bistra verkligheten så tynar de bort...
yenny
CITAT (MariaÖrebro @ 20-04-2006, 12:11)
Hej Yenny,

Har du provat att odla andra roliga frukter? Några tips på vad som blir fint?

Mvh
Maria

Hmm...nu skall vi se vad jag har testat... Tamarind, Longan (de var fina båda två)
Citron (inte så ovanlig) Avokado (inte ovanlig den heller)
Passionsfrukt blir fin,väldigt vackra blommor wub.gif
Kiwi (fast man måste få plantor av han och honkön ifall det skall bli frukt)
Oliv har jag också lyckats med, den är jag mest stolt över smile.gif
MariaÖrebro
CITAT (yenny @ 20-04-2006, 22:44)
Hmm...nu skall vi se vad jag har testat... Tamarind, Longan (de var fina båda två)
Citron (inte så ovanlig) Avokado (inte ovanlig den heller)
Passionsfrukt blir fin,väldigt vackra blommor wub.gif
Kiwi (fast man måste få plantor av han och honkön ifall det skall bli frukt)
Oliv har jag också lyckats med, den är jag mest stolt över smile.gif

Jag har alla utom Longan. Aldrig ens hört talas om!!! Hur ser en sån frukt (eller vad det nu kan vara) ut, och var hittar man dem? Jag bor i Örebro, men jag brukar ta mig en tur till storstan Stockholm eller Göteborg och kolla i saluhallar eller liknande. där brukar de ju ha ett gigantiskt utbud ( och med priser i samma strolek, HU!). Ska prova att googla.
yenny
Longan är (tror jag) en släkting till litchie.
Frukten smakar likadant och den enda skillnaden är att skalet på longan är slätt, på litchie är det knottrigt.

Så här er i alla fall en liten planta ut:
(innan jag missade att vattna den blink.gif )

MariaÖrebro
Ja, jag såg att det var en släkting till litchi och rambutan. Då blir det till att jaga en sån också! Det är inte klokt vad många konstiga frukter det finns! Men kul är det att köpa frukter och se hur de ser ut när de växer. Ofta blir man förvånad!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon