|
lena:-)
20-04-2006, 11:36
Nja.... nu menar jag ju inte att själva katten inte är allergisk utan att man inte får allergiska problem av katten. Vet man bestämt att just den katten inte ger allergier eller hur funkar det, är det en speciell ras? ... svar till en som inte brukar hållas i djuravdelningen
mari_tres
20-04-2006, 12:09
Det du menar är Rex-katter, men lite annorlinda päls än vanliga, den är lite lockig nästan. Sök efter Cornish Rex och Devon Rex på nätet ska du se att du hittar den info du vill ha. Bör påpekas att det dock inte är alla allergiker som tål dessa katter, men att en del gör det. Annars skulle jag ha skaffat en för längesedan, trots att de är lite dyrare än bondkatterna....  Tillexempel kan du titta på den här sidan.
20-04-2006, 12:20
Hejsan, tittat lite men hittar ingenstans där det står något om "allergifri"..( hittade det nu..läst ) Men du skulle inte våga skaffa säger du, det tyckte jag lät förnuftigt. Är det någon annan med allergi som har erfarenhet av att skaffa/avstå katt? Vad kan en sådan kosta ?Tror du att man kan "få" en sådan katt tämligen gratis ( fått erbjudande om det nämligen)? Eller är den något lurt med det, inte rasren tex...
Kan väl inte så jättemycket om katter. Men sibirisk katt räknas som allergivänlig. Många allergiker tål den. http://www.sibiriskkatt.nu/När det gäller Devon Rex så vet jag att min allergiske sambo inte tål dom. Han bror och svägerska föder nämligen upp Devon Rex. Han kan vistas i samma rum, men absolut inte ta i dom.
CITAT (lenasch @ 20-04-2006, 13:20) Hejsan, tittat lite men hittar ingenstans där det står något om "allergifri"..( hittade det nu..läst ) Men du skulle inte våga skaffa säger du, det tyckte jag lät förnuftigt. Är det någon annan med allergi som har erfarenhet av att skaffa/avstå katt? Vad kan en sådan kosta ?Tror du att man kan "få" en sådan katt tämligen gratis ( fått erbjudande om det nämligen)? Eller är den något lurt med det, inte rasren tex... Gratis låter lite konstigt .... Tror att dom kostar ca 8000:- Förvisso om det är en omplacering och det viktigaste för ägaren är att katten kommer till ett bra hem. Är den renrasig så har den stamtavla/registreringsbevis.
mari_tres
20-04-2006, 13:24
Ååååå!!! Var tvungen att gå in o kolla på sibiriska katter och hittade en uppfödare mindre än en kilometer hemifrån, och nu kan jag bara säga att jag är KÄR!!!! Kan man eg. vara så mycket annat??? Här är bilder på ungarna när de är 3 veckor gamla. (hamnade visst på förstasidan... man får klicka sig vidare till kattungerna!) Till saken hör väl också att i morgon är det ett år sedan jag var tvungen att låta min älskade kisse somna in för gott och jag vill så hjärtans gärna ha en till katt, men min sambos barn är allergiska
CITAT (mari_tres @ 20-04-2006, 14:24) Ååååå!!! Var tvungen att gå in o kolla på sibiriska katter och hittade en uppfödare mindre än en kilometer hemifrån, och nu kan jag bara säga att jag är KÄR!!!! Kan man eg. vara så mycket annat??? Här är bilder på ungarna när de är 3 veckor gamla. (hamnade visst på förstasidan... man får klicka sig vidare till kattungerna!) Till saken hör väl också att i morgon är det ett år sedan jag var tvungen att låta min älskade kisse somna in för gott och jag vill så hjärtans gärna ha en till katt, men min sambos barn är allergiska  Såg på Sibirisk Katts hemsida att det fanns testhem om man var tveksam när det gäller allergier. Fanns i Sundsvall också http://www.sibiriskkatt.nu/allergy.htm
mammafia
20-04-2006, 13:56
måste bara inflika att vissa allergiker tål perserkatter, hon jag köpte min hona av tål inte bonnkatter men perser går hur bra som hellst, en av mina kattungar har även han hamnat hos en familj där mamman visade sig tåla perser fast hon var hyper allergisk mot katter.
kristerh
20-04-2006, 14:22
Tvivlar på att det finns katter för allergiker  skulle vara nakenkatten när jag skulle skaffa katt läste jag att birman oxså skulle vara allergivänlig, det lät ju xtra bra eftersom jag har syskon som inte tål katt, men de får astma iaf... krister
CITAT (kristerh @ 20-04-2006, 15:22) Tvivlar på att det finns katter för allergiker  skulle vara nakenkatten när jag skulle skaffa katt läste jag att birman oxså skulle vara allergivänlig, det lät ju xtra bra eftersom jag har syskon som inte tål katt, men de får astma iaf... krister Jag har nog fått den uppfattningen att det inte är själva pälsen som är allgeriframkallande. Utan partiklar i själva huden. Stämmer det så gör nog inte nakenkatten någon skillnad. Det enda jag vet helt säkert är att det är olika mellan individer. Min sambo var allergisk mot vissa hundar förut. Men han tålde t.ex. golden och då köpte vi en sån. Sen vande han sig tydligen på nåt vis, för numera tål han alla hundar. Inklusive dom han varit allergisk mot tidigare. Så det är inte nån fråga med ett entydigt svar tror jag.
20-04-2006, 17:36
Letat info på kattsidorna samt allergi/astmasidor. Det verkar som om det är väldigt individuellt med kattallergi som ni alla skriver. Barnläkarna rekommenderar inte heller astmatiska/allergiska att skaffa katt eftersom det lätt kan trigga igång allergin ytterligare....Men ibland önskar man att man fick enkla och positiva besked, som tur var detta inte på något sätt en ödesfråga...
CITAT (lenasch @ 20-04-2006, 18:36) Letat info på kattsidorna samt allergi/astmasidor. Det verkar som om det är väldigt individuellt med kattallergi som ni alla skriver. Barnläkarna rekommenderar inte heller astmatiska/allergiska att skaffa katt eftersom det lätt kan trigga igång allergin ytterligare....Men ibland önskar man att man fick enkla och positiva besked, som tur var detta inte på något sätt en ödesfråga...  Nej, tyvärr är det ju oftast inte så lätt. Jag tror också att barnläkarna har helt rätt i det. Men ge inte upp. Min dotter har varit hyperallergisk mot katter. Kunde knappt andas i samma rum. Numera är hon helt fri från sin allgeri och har en egen katt
CITAT (AnitaGg @ 20-04-2006, 16:26) CITAT (kristerh @ 20-04-2006, 15:22) Tvivlar på att det finns katter för allergiker  skulle vara nakenkatten ;) när jag skulle skaffa katt läste jag att birman oxså skulle vara allergivänlig, det lät ju xtra bra eftersom jag har syskon som inte tål katt, men de får astma iaf... krister Jag har nog fått den uppfattningen att det inte är själva pälsen som är allgeriframkallande. Utan partiklar i själva huden. Det kan även vara äggviteämnet i saliven som framkallar allergin, och då spelar det inte så stor roll hur lång/kort/ingen päls kissen har.
Det jag tror är att man vänjer sig, alltså hur mycket kontakt man själv har haft under sitt liv med pälsdjur. Bor ihop med en allergiker som fick äta medicin när min första katt, en bondkatt, levde (Vad gör man inte för kärleken  ) Nu har vi två Norska Skogkatter och han känner inte av ett smack! Inga fler mediciner och han kan gosa med dom hur mycket han vill  Han har inte haft någon vidare kontakt med päldjur innan han träffa mig... (På 25 år! Snacka om att ha gått miste om någe härligt!)
21-04-2006, 07:35
Allergi är ett litet mysterium, nu håller de på med en studie där de jämför barn uppvuxna på landet - stad. Man tror att om man utsätter imunförsvaret tidigt så uppstår inte allergier så lätt. Själv är jag uppvuxen på landet, nära kontakt med djur, född 50-talet, ändå utvecklade jag en kraftig djur-, pollenallergi. Den har som tur är vuxit bort till största delen. Hoppas att man kan hitta ett svar på hur allergier uppstår och att man kan bryta trenden med allt fler allergiska barn.
Latmask
21-04-2006, 08:58
Det är ganska vanligt att man är mer allergisk mot kattungar än mot vuxna katter.
Jag är allergiker som har katt. Åt mediciner dagligen för att kunna ha katt tidigare, men slutade med medicinerna när jag blev gravid första gången. Det är snart tre år sen och jag har knappt några problem alls längre. Äter inte mediciner och blir allergisk bara om jag gosar mycket intensivt med katterna.
Har vanliga bondkatter.
Jag skulle dock aldrig rekommendera en allergiker att skaffa katt trots att jag själv gjorde det.
Så vitt jag vet är man antingen allergis mot stöv och i viss mån pälsen, eller så är man allergisk mot katternas saliv. Eftersom alla katter slickar sig funkar det inte ens med någon av nakenkattsraserna om det är den typen av allergi man har. Annars så ska rexarna vara de "säkraste" raserna för kattallergiker. Vill man sedan vara extra försiktig kan man bada katten varje vecka för att minnimera stöv och päls. De raser jag känner till som ska vara mildast för allergiker är: Rexar (Cornish, Devon & ev German) Nakenkatter (finns flera raser) Turkisk angora (har ingen underull) Hur det kommer sig att Sibirisk katt sägs vara "allerigvänlig" vet jag inte. De borde rimligtvis ha en ordentlig päls. Å så att vuxna katter är lättare att klara av än ungar. Sedan vet jag människor som tål sina egna katter, men inte andras. Inte ens om de är av samma ras och kanske till och med syskon! (Katterna alltså  )
Det finns en typ av gnagare som heter chinchilla, de har extremt tät och fin päls - 80 hårstrån i en hårsäck istället för 1 som hos människan. De sägs vara allergivänliga. Så nog kan djur med mycket päls vara allergivänliga också. Jag tror inte allergier har så mycket med vad man blivit eller inte blivit utsatt för, utan kanske mer vilka luftföroreningar man utsatts för. Hm.
*Felix matte*
21-04-2006, 21:31
Barnbarnet som haft hund och katt i hemmet från födseln är helt fri från allergier, detta fastän bägge föräldrarna är allergiker.
Barnbarnen som har djurfria hem ... har alla drabbats olika allergier.
herkules
22-04-2006, 18:33
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|