koester
20-04-2006, 13:05
Hej hej!
Mitt första inlägg här!
Vi ska byta sand på lekplatsen i området och då är det fritt fram att ta till trädgården. Tänkte först o främst blanda i lite i jorden där jag ska planetera lite örter, men eftersom vår gräsmatta är väldigt gropig och dan (och dessutom mossig) undrar jag om det är någon som har koll på om man kan använda sand för att jämna ut den?
Och hur göra i så fall? Jag är helt novis och precis köpt ett hus
mari_tres
20-04-2006, 13:37
Hej hej på dig själv och välkommen!!
Jag skulle tro att det går alldeles utmärkt att göra som du hade tänkt, eventiellt vänta tills tillväxten har kommit igång och så blanda upp sanden med nån bra jord/kompost. Beror ju iofs helt på HUR stora ojämnheter du har...

Men det är nog bäst om du väntar på att någon som kan någonting om det här svarar, för jag vet väl ungefär lika mycket som du, jag chansar mest!! Men det låter väl troligt, eller hur?
ingrid fuxwall
20-04-2006, 20:22
De gånger vi gjort något åt vår gräsmatta utan att fräsa har vi lagt ut topping (sådant som man köper i säckar) något annat har jag aldrig testat.
hoppas du får många och bra råd.
ingrid
Vi blandar sand och kompostjord när vi jämnar till gräsmattan. Det går fint. Det är i och för sig inga jättegropar vi fyller ut.
Skulle tro att det inte är bra att enbart använda sand, speciellt inte om du har lerjord eftersom det gör jorden ännu mer kompakt.
Det fanns en sida som hade ett gräsmatteforum men den går inte att få upp, åtminstone inte idag.
Här fanns den.
Mad Man
23-04-2006, 20:28
Finns det någon risk att man fyller för "tjockt", så gräset inte kommer igenom? Jag har samma problem med ojämnt underlag och försökte toppdressa förra säongen utan resultat. Men jag var kanske för feg när det gäller tjockleken?
En annan sak, vad händer om man kör vibratorplatta??
Lady Hamilton
23-04-2006, 20:42
Min erfarenhet är att det inte är några problem att fylla sand i ojämnheter på gräsmattan. Har gjort det ett antal gånger. Både tjockt o tunnt lager. Gräset har inga problem att växa i genom. (Och vad jag vet så är sand bara bra att blanda ut lerjord med. Sanden gör leran mindre kompakt.)
CITAT (Hamilton @ 23-04-2006, 21:42)
Min erfarenhet är att det inte är några problem att fylla sand i ojämnheter på gräsmattan. Har gjort det ett antal gånger. Både tjockt o tunnt lager. Gräset har inga problem att växa i genom. (Och vad jag vet så är sand bara bra att blanda ut lerjord med. Sanden gör leran mindre kompakt.)
När lerjord skall blandas med sand måste det vara grov sand i annat fall blir jorden kompakt.
koester
24-04-2006, 07:50
OJ många bra svar. Tack så mycket!
Jag har dock kommit på lite nya tankar eftersom det är rätt rejäla gropar och dessutom ser det ut att vara radikalt olika grästyper lite här och var (?). Så det lutar nog åt att hyra en jordfräs istället och börja om från början. Jag har hört lite blandat om när man bör göra sånt. I en bok jag läste står det att man ska göra det på sen-hösten bland annat eftersom frosten då slår sönder jorden och finfördelar den. Men jag har också hört att det är bäst att ta det nu på våren. Vad tycker ni?
Vad tror Du om att jämna ut gräsmattan och antingen så gräs i ojämnheterna eller att rulla ut köpta gräsrullar.
Mad Man
02-05-2006, 13:24
Funkar det att använda kratta för att sprida ut jord/sand-blandningen eller finns det något bättre? Av tidigare erfarenheter med Toppdress så är det svårt att få "ned" jorden i de gropar som finns.
Det är en ganska stor yta jag skall jämna till, så jag funderar på att bygga en enkel släde som jag lägger sten i, för att få lite tyngd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.