Vad har jag gjort för att få denna att blomma? Jag viste inte ens att den kunde det. Har haft den i snart tjugo år. De sista fem åren har den hängt på samma plats och med samma jord.
Sjutton det gick inte bra första gången Vad har jag gjort för att få denna att blomma? Jag viste inte ens att den kunde det. Har haft den i snart tjugo år. De sista fem åren har den hängt på samma plats och med samma jord.
Nå'n som vet vad den heter.
wolkenkrabber
20-04-2006, 14:52
Trevligt att du fick den att blomma! jag hade en sådan för några årsedan, men tröttnade då bladen föll av och den vart kal,
Har för mig att dom kallas för Apsvans
mari_tres
20-04-2006, 15:07
Vad du har gjort för att få den att blomma? Antagligen ingenting! Vad jag menar är att en del växter vill stå lite trångt och inte planteras om så ofta. Vad jag märkt kan det även vara så att om man hotar en blomma till livet (man står med saxen i högsta hugg och skriker "nu blir det komposten för dig"), så kan de få för sig att blomma för att säkra artens fortlevnad. Jättepraktiskt, men man får inte ta till saxknepet för ofta, för då lär dom sig att man inte menar allvar....
gunnelö
20-04-2006, 15:45
Även jag har en sådan utan att ha vetat vad den heter. Sökte nu på bildsök på Google och "Apsvans" och fick fram en del info bl a att den ska stå svalt och ljust under vintern och helst inte flyttas. Det är kanske så du haft den och därför den blommar.
Sök även på Sedum morganianum, många häftiga bilder!
Gunnelö
pollenper
20-04-2006, 21:50
Jag varken flyttar eller omplanterar den (det går inte) men den står ljust i vår verkstad som varierar mellan 18-22 grader, får gödning några ggr per år. Ni skulle sett den innan jag kom in i hushållet. Vatten var sjätte vecka.
pollenper
20-04-2006, 21:53
CITAT (gunnelö @ 20-04-2006, 15:45)
Även jag har en sådan utan att ha vetat vad den heter. Sökte nu på bildsök på Google och "Apsvans" och fick fram en del info bl a att den ska stå svalt och ljust under vintern och helst inte flyttas. Det är kanske så du haft den och därför den blommar.
Sök även på Sedum morganianum, många häftiga bilder!
Gunnelö
Tack för namnen där finns en del att läsa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.