Full version: Bauhaus plantejord
andersen
Min såd av gurkor gick åt fanders, jag hadde sått gurka och skolade om dom i bauhaus plantejord men det gick inte, dom vissnade efter ett par dagar och dog, min misstanke är att det var för mycke gössel i jorden så se upp, om ni skall köpa den den säljs just nu för 89kr för fem säckar.
kerstin z5-6
Möjligt , men inte så troligt -man brukar inte få så bra gödslad jord för 5/89 kr
Snarare är det bara pinnar o torv -inget syre alls och den blir bara ett våtvarmt omslag på gurkorna som går av vid roten av syrebrist o rotröta
noora
Om det är syrebrist, blir det bättre om man blandar i perlit? Jag har blandat i perlit i planteringsjorden (ej bauhaus) när jag har planterat om, och växterna verkar trivas bra. Nu börjar jag få slut på planteringsjord, och bauhaus är det som ligger närmast... Eller borde man leta reda på Hasselfors P-jord när man ändå håller på?
kerstin z5-6
Ja det är ju både kostnadsfråga och annat -jag föredrar P jorden med älgen , eller liknande -småleca kan göra under med usel jord , men de kostar de med
Har man skött plantor i flera månader för att sedan se dem dö av dålig jord , så är det ju himla trist ...
kristerh
jag skulle vilja utfärda en varning för "billighetsjorden" som sagt konstigt gödslad och senare blir det en stenhård skorpa på jordytan mad.gif
krister
Åsa, mälardalen zon 2
Gurka är även mycket känslig för omplanteringar, så i yrkesodlingar sår man ofta direkt i krukan som man sedan ställer ut i odlingarna. Krukorna är nästan bottenlösa så rötterna söker sig ut i substratet + denna metod gör också så att det blir bra dränering runt rothalsen gurka ruttnar ju lätt om det blir för blött runt rothalsen.

Susanna
Tack för tipset Åsa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon