Oonah
Halloj!

Är det nån som gillar att tipsa andra hur de ska göra med sin trädgård?

Jag och min kille kommer att flytta in i en ny lägenhet i Uppsala alldeles snart och vi kommer att ha en egen liten uteplats! Lycka på jorden! biggrin.gif Hittills har det bara varit vanliga lägenheter i andrahand, med minimala balkonger. Har länge velat ha något lite grönområde att pyssla om och har en ungefärlig bild av hur jag skulle vilja ha det - men inte riktigt. Är nästan helt grön (hehe) på trädgårdsarbete, fast har ändå gjort så pass mycket att jag vet att jag gillar det.

Vi skulle vilja ha lite blandat österländskt/orientaliskt tema - ljusa färger (eller borde det vara varmt färgtema?) på blommorna, någon buddhastaty här, några lyktor där, några snygga stenar, kanske ett vindspel. Lugn atmosfär, tyger (på sittdynorna, kuddarna och filtarna) i klara härliga färger. Vi vill kunna sitta där ute med våra vänner, röka vattenpipa, och känna som att vi inte sitter i sverige längre. smile.gif

Känner att grundidén finns i huvudet, men att jag inte vet vad jag ska göra med den.

Alla tips är välkomna! Växtsorter (speciellt detta behöver vi tips på, vi tänker oss lite ovanligare/annorlunda växter), färgtema, tillbehör, allt! Tyvärr når solen inte så ofta till vår uteplats även fast den är i sydvästläge.

Så här ser det allltså ut nu. Lådan och det allra mesta av häckarna ska bort, har vi sagt. Det är riktigt vildvuxet - han som bodde där innan oss gjorde absolut inget alls med uteplatsen.

Jag tackar ödmjukast för alla förslag från er.

Namasté
/Elina

kristerh
Om du tar bort häcken kommer det vara fritt för alla att se in wink.gif jag skulle nog klippa till den "lite" istället wink.gif ni kan ju oxså ha stora krukor med stora gräs, kanske någon behållare med vatten men någon pump som gör att det droppar/rinner med ett lugnt porlande.
krister
Inga från Närke
Har inte några direkta tips mer utan en liten fråga.
Häcken står den på er sida av tomten eller mitt på tomtgräns det avgör hur ni kan göra.
Är den på er sida kan ni ta bort den, men står den på gränsen mellan 2 tomter måste granne godkänna också.
Vad har ni tänkt sätta istället i så fall för ni vill väl ha lite skyddad insyn?
Lådan kan vara bra att ha till lite verktyg för trädgården och till dynorna på stolarna. Den går ju att måla och få lite finare.
Är det bara denna lilla plats som syns eller har ni gräsmatta också, kan vara avgörande för tips till er. Ta några mera bilder från lite olika håll och lägg in i ett album så får du nog mera tips och ideer.
Lycka till annars med ert nya boende och välkommen hit.
ewa zon 3
Grattis till den nya uteplatsen! kommer säkert bli jätteskönt i sommar smile.gif Är du säker på att ni ska ta bort det mesta av häcken. Verkar ge ett bra insynsskydd om ni vill sitta lite ifred. Det kanske räcker med att klippa den på bredden = göra den smalare och toppa lite längst upp. Växtval till orientaliskt tema vågar jag mig inte på men krukor som tål att stå ute året runt i olika höjder är en bra grund. Kanske lite porlande vatten i något kärl el liknande. Här finns info om bla små pumpar.

/Ewa
netaave
Skippa vindspelet finns inget som är så störande för grannarna!
Jag är också från trakten och ser var ni ska bo, (känner igen husen) tycker ni ska behålla häcken med tanke på den cykeltrafik ni har utanför.

Vita blommor är fint i mörker, föredra kruk och lådodling som man kan flytta efter behov om ni ska sitta många. Gör gärna en blomstege som man kan ha både blommor och lite kryddväxter på. Häng lyktor så tar de inte så mkt plats.
Lycka till!
Carex
gör ett litet fågelbad eller liknande med riktigt blått kakel inuti, tycker jag ger ett ganska orientaliskt utseende. Sedan skulle det nog vara snyggt med en hög palm (välj bara rätt palm så du kan övervintra den på bästa möjliga sätt) någon liten fontän någonstans skulle vara snyggt.
Om ni har plattor på uteplatsen, tänk på att inte anlägga rabatter helt stelt och runt hela uteplatsen, det har mina föräldrar gjort och ibland ser det tråkigt ut, plus det blir svårt att komma åt med häckklippning. Apropå häck, behåll den eller ev. plantera en ny (tänk bara på att det kan ta lång tid för den att växa upp)
Oonah
Wow! Tack för alla svar! Vilket aktivt forum det här var. smile.gif
Ni tipsar alla om att ha kvar häcken.. jo, det verkar rätt klokt när jag tänker efter. I alla fall den som vetter utåt.

kristerh -- Porlande vatten var en mysig idé. Självklart ska det vara något sådant med. Tack!

Inga -- Jo, det är en häck (eller något större buskage) mellan oss och grannen, men den skulle vi inte vilja röra. En grön avgränsning mot grannen är nog rätt skönt.
Låren går nog bort ändå, det syns inte så bra på bilden men den är verkligen skrymmande. Men vi har gått om förrådsutrymme inne så det löser sig. smile.gif
Fler bilder? Bra idé. Vi ska dit i helgen och riva lite tapeter så då tar jag med mig kameran. Men annars är det bara denna lilla plats. Ingen gräsmatta - om vi inte vill anlägga en 0,5 x 2m plätt. tongue.gif Haha, för att klippa det skulle vi bara behöva köpa en gräsklippare som vi ständigt har ståendes där - och bara starta till den någon gång då och då. laugh.gif

ewa -- Att göra häcken smalare är en bra idé - eftersom uteplatsen inte är så stor är det synd att slösa så mycket utrymme på en bred häck. De enda breda häckarna där, borde vara dem vi platsar på våra sittdynor. laugh.gif
Krukor som tål att stå ute året om - finns det sådana som varken är av plast eller metall som tål det?
Tack för pump-sidan! Vilken inspirerande sida!

netaave -- Haha, inget vindspel. Okey. tongue.gif Har hört att om man vill driva grannarna till vansinne ska man sätta igång en fläkt bredvid sitt vindspel innan man åker iväg på en flerveckosemester. Bonuspoäng om man har balkong så att grannarna inte kommer åt den. biggrin.gif
Jasså, är det mycket cykeltraffik där? Ja, då verkar det ju ännu klokare att ha kvar häcken.
Ja, vita blommor är ju faktiskt fint i mörkret och eftersom det blir mestadels skugga så blir det nog vita/någon ljus färg. Tack också för dina platsbesparande idéer - det kommer jag att utnyttja. =)

Carex -- Ja, visst! Fågelbad, det skulle vara mysigt. Har inte haft fågelbad sedan jag var liten. Och det där med kaklet var bra. Någorlunda enkelt att göra själv, men det blir snyggt, och personligt. Palm? Finns det sådana som man kan ha ute på sommaren här i sverige? Det låter spännande!
netaave
Fuchsior gillar skugga, finns både som hängande och buskiga ja t.o.m. som små träd. En fin vit är Martinus, halvhäng tror jag den är.
kerstin z5-6
Ingen gräsmatta - om vi inte vill anlägga en 0,5 x 2m plätt.
Aha finns ett ytrymme alltså vad sägs om lite rasslande gräs , bambu om det går i zonen , annars något högt vackert gräs finns massor av olika former o färger
sådana här passiflora caerulea passionsblomma -klättrar gärna ute på sommaren om den får en tripod eller ställning av annat slag och kan säkert ge lite orientaliskt stuk på det hela ?
banan i kruka och varma färger är fint det med
kristerh
CITAT (Oonah @ 21-04-2006, 10:13)
Krukor som tål att stå ute året om - finns det sådana som varken är av plast eller metall som tål det?

netaave -- Haha, inget vindspel. Okey. tongue.gif Har hört att om man vill driva grannarna till vansinne ska man sätta igång en fläkt bredvid sitt vindspel innan man åker iväg på en flerveckosemester.

Det finns gott om frosttåliga lergodskrukor och vindspel finns i mindre modeller som inte skramlar så.
krister
netaave
Ett annat tips är att ni rengör och oljar in träet på uteplatsgolvet om ni ska ha det kvar först, innan ni gör något annat. Det går nog åt mycket vatten vid rengörningen, byt ofta, vill ni inte använda klorin så använd såpa. Blanda hälften lacknafta och hälften linolja när ni oljar, var dock försiktig med penslar och trasor som kan självantända i sol, se även till att ni dammsuger under golvet så inget lättantändligt ligger där. Färdigköpt träolja innehåller väldigt mycket lacknafta och ni får bättre resultat om ni gör er egen. Vinner på det i längden också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon