Elin80
I juni kommer jag ha både en inglasad och en icke-inglasad balkong och undrar nu vad jag kan ha för ätliga saker där?

Vill gärna ha en ganska utförlig beskrivning på hur jag ska sköta dessa saker/växter också....

Tack på förhand!

/Elin
Whiskuchi
Oooh, inglasad balkong är som ett växthus så du kan odla jättemycket där! :-)
Tomat, paprika, gurka, melon, vindruvor... listan kan göras jättelång laugh.gif
KURT
Läs gärna Lena Israelssons bok "Cityodling", där ges många tips på balkongodling.
arnek
Smultron såklart!
Min övervintrade smultron planta har just visat upp nya fina gröna små blad. Så det blir nog smultron i år med. /A
kristerh
Ampeljordgubbar remonterande wub.gif
krister
Margaretha
Håller med om allt som föreslagits, men det har ju en viss betydelse i vilket vädersträck dina balkonger ligger. smile.gif
Citrusflickan
CITAT (Margaretha @ 21-04-2006, 15:03)
Håller med om allt som föreslagits, men det har ju en viss betydelse i vilket vädersträck dina balkonger ligger. smile.gif

...och på vilket våningsplan.
Jag vill inte ha något ätbart på min balkonglåda eftersom jag bor i ett studentområde där fulla människor kan göra både det ena och det andra i människors balkonglådor. Finns en hel del konstiga människor som gillar att hälla konstiga vätskor (gifter) i balkonglådor mm. Att äta egenodlade smultron skulle för mig kunna vara likvärdigt med döden mad.gif

Nästa bostad ska antingen ha trädgård isolerad från inkräktare eller ligga tre trappor upp.
Elin80
Lägenheten ligger på andra våningen så det finns ingen risk att någon skulle hälla gift i mina balkonglådor...vilket jag iofs inte tror att någon skulle göra ändå...

Väderstrecket är jag faktiskt osäker på...men det är i alla fall inte söder...Tror att det är väster...med mycket skugga från två stora träd...

Hur odlar man blåbär? Kan det funka på någon av mina balkonger..?

/Elin
Citrusflickan
Blåbär och smultron är mina favoriter i lådor. Min mamma brukar ha amerikanska blåbär i sin balkonglåda, blir ganska buskigt, men gott tongue.gif

Var glad för att du inte bor där jag bor blink.gif
Margaretha
Du kan ju t.o. m. ha potatis i en hink om du skulle vilja det. Eller ett pelaräppelträd eller en vinbärsbuske på stam. Men då måste du ha en stor hink/kruka/.

Söderläge kan bli i varmaste laget. Väster låter bra. smile.gif
silas
min favorit är physalis (ni vet dom där små oranga bären som har pappersliknande höljen). man köper vanliga sådana i affären, halverar ett bär, petar ut fröna och drar upp som vanligt! får dom hyfsat stora krukor blir det stora plantor med massor av bär. men kanske är det lite sent att så nu? det vet jag inte. annars får det vara ett tips till nästa år...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon