Full version: anlägga trädgård
bessi
Hur tjockt lager matjord behöver man för att anlägga en gräsmatta?

Är det något speciellt man bör tänka på när man ska anlägga en ny trädgård?
kerstin z5-6
att anlägga så lite gräsmatta som möjligt smile.gif eftersom den är så arbetskrävande
Att planera för den riktiga trädgården samtidigt som man anlägger sin ev gräsmatta -som ju ev klarar 30 cm jordlager medan perenner behöver 40 cm -rosor 50 60 gärna 70 cm -och träd med ...
Var ska man gå , sittplatser , minst 3 st varav en i skugga .var ser man blommorna bäst från huset -finns massor att tänka på

Ska du behålla skogstomten och har skuggande träd , blir gräs mest mossmatta , snyggt men kanske inte vad du tänkt
Woodland ? Surjordsrabatter ,? vatten ? smile.gif
bessi
Jag vet ju att det är en hel del att tänka på... Grejen är det att vi dagsläget har en liten liten bit hyfsat klar tomt, Om man nu kan kalla det så, dvs ojämn gräsmatta med mängder med större stenar i... det växer något vassliknande i den lilla gräsmatta vi har. Tåg har nån sagt åt mig att det är(?)...

I alla fall det lilla gräs vi har i dag är ca 3 meter på framsida (sen kommer uppfartsvägen) och max 10 meter på baksidan osså några ynka meter på sidorna av huset.
Vi har nu bott här ett år och vi har insett att vi faktiskt vill utnyttja de 2000 kvm mark vi faktiskt äger... Kanske inte allt behöver göras i ordning, men en stor del av det.

Men för att återgå till saken, så efter 10 meterna på baksidan så kommer ett dike... Sen kommer det sprängsten och själva skogen... Fast numera är det faktiskt inte en skog, eftersom vi har huggit ner det mesta som ska ner... smile.gif

Några träd kommer vi spara i utkanterna, men de flesta träd måste ner för att komma åt med grävmaskinen och gräva bort rötter osv...

Jag hade faktiskt inte en tanke på att andra växter kräver större djup, men det måste ju funka att jag gräver lite extra där jag tror att jag ska anlägga rabbater?

Det börjar otroligt nog framträda någon sorts plan, eller i alla fall lätt skiss i huvudet... rolleyes.gif

Men mycket jobb är det kvar... blink.gif
soulfire
hej

du skriver inte vad du har för skog men jag har fått hjälp av en landskapsarkitekt om vad jag skulle sätta i min gamla granskog. Där har jag satt amerikanska björnbär, tranbär och olika korneller inklusive cornus canadensis -hönsbär. Det verkar bli jättecoolt.

på sikt kan man ju även sätta magnolia och lite flikiga lönnar tänkte jag
(jag tar det i den tid jag har råd med)

Jag har även bokskog och i den har jag en långsiktig plan att fylla med ramslök och myskmadra... men det tar lite tid...

jag har även planerat att ha vildkaprifol, skogsklematis och björnbär som ska klättra lite i träden...

jag är själv nybörjare och kan inte så jättemycket men jag tänkte att det kanske inspirerar...

lycka till
hälningar
soulfire
cato
Soulfire!

Lyssna på en gammal man:
Sätt inte Ramslök frivilligt i din trädgård. Den kommer att ta över helt och hållet. Vi ser själva från vårt köksfönster hur Ramslöken sakta men säkert tar över mer och mer av vitsippsbeståndet.

Flyttar du frivilligt in Ramslök i din trädgård kommer du att ångra dej sedan.
Du får ett Helvete.

Hälsningar

Cato på Österlen
med ramslöksdoft på tomten hela försommaren.
kerstin z5-6
Ja , surjordsväxter passar fint i skogsmyllan som ju är lite sur -men gräva nedåt i förna/alv , nja .. tror inte alla buskar o träd gillar läget
Bättre planera in det först -under det ev lilla matjordslagret finns oftast bara alv jord o den är inget vidare att plantera i-
jag har också skogen nära o lera eller skogsjord under alla matjordslager , grus kodynga torv o sten smile.gif

mulle
Att gräva i en f.d. skog hör f-n till. Rötter och sten överallt.
Kanske du skulle fundera på upphöjda rabatter i stället?
Mulle
Ingo
Om det finns berg och/eller stora stenar (naturliga, inte sprängsten) i skogsdelen - ta fasta på det, det är få saker som är så fina som kontrast till växter!
titti49zon6
Bessi, har tittat i ditt album ,mycket jobb rolleyes.gif
Var rädd om stenen du har på gräsmattan-en sån skulle jag vilja ha
kanske du kan gräva gropar mellan stenarna i skogen och fylla upp med bra jord(gödsel) och plantera buskar
måste vara fin miljö för t.ex.rhododendron eftersom det vuxit barrskog
plana till så gott det går,lägg markväv,fyll på med bra jord och sått perenner och/eller sommarblommor
har liknande projekt vid min sommarstuga men inte riktigt bestämt hur jag vill ha det,det får mogna fram undan för undan
Lycka till
soulfire
Cato - tack för varning om ramslök, jag har nu luktat på den på stenshuvud och jag tror att det blir lite väl dominant... som du säger.

Kerstin din skogslund är helt otroligt fin!

Jag kan ju säga att om man har mycket stengärden omkring tomten så vet man har att vänta sig om man gräver i skogen...
själv får jag upp mindre stendösen varje gång jag ska plantera minsta planta...

en rolig grej är att min svåger kom förbi och sa -fina stenar var hittar man sådana? då sa min svärmor -Sätt spaden i jorden påg!

hehe
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon