Memoria
Hej

Är det någon av er trädgårdsexperter som kan tala om för mig vad som exakt räknas som halvskugga. Det står ofta att växter gillar sol till halvskugga. Jag har en rabatt som bara får morgon sol, seden står den i skuggan resten av dagen. Tack vare ett högt staket som är tätt och kastar skugga över rabatten. Är min rabatt i halvskugga så att jag kan köpa växter dit som kan ta sig eller är det rätt kört?

Tänkte plantera storbladig murgröna och funkia. De borde ju trivas där, men det skulle vara bra att ha lite fler möjligheter.

Blir jätteglad om någon vill hjälpa mig att reda ut det här för mig.
emmsing75
Är ingen expert på sånt här men vet att jag nyss läste att det räknas som halvskugga om det är sol 3-5 timmar om dagen på platsen. Är det färre soltimmar antar jag att det räknas som skuggigt.
Memoria
Tack för ditt svar!

Då är det nog skuggit. Skall faktiskt försöka "klocka" tiden, men tror att det är sol max 2 timmar. Det är l just sedan men inte soligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon