Dzad
Alltid samma visa. smile.gif
Lönnfrön talar jag nu speciellt om, för de har just börjat gro här, fastän jag trodde de behövde ljus för att gro (förvarar i mörkt förråd).
Vi talar förresten om tysk lönn och blodlönn.

Min erfarenhet från förra året säger mig att lönnfrön som gror så här tidigt, o speciellt de som gror på gräsmattan, dör. Borde vara maj innan man kan hoppas på överlevnad i motsvarande Sveriges zon 5.
Inte konstigt förstås då de stora lönnar kommer ta ett bra tag till innan de utvecklar blommor o löv.
Kommer ihåg att jag förra året tog in lönnfrön i ett varmare förråd där jag lät dem växa skyddade från väder och vind.

Men tror ni det är möjligt att gräva ner lönnfröna i krukor eller balkonglådor eller liknande, ett par cm ner, och att de där e lite skyddade från kylan och kan sakta växa o titta upp om 2-3 veckor då det är lite varmare?

Imorgon hade jag tänkt så andra trädfrön som ja förvarat... besvärligt och inte bra för härdningen ifall ja har lönnfröna inomhus. De blir aldeles för veka o mjuka om man har dem inomhus i flera veckor.
kerstin z5-6
Nja ... de trädfrö jag drar upp ett år får vara i tempererad miljö i minst ett år innan jag planterar ut dem ibland 2-3 år ...
Dzad
Jisses. Du menar du inte gräver ner ett-åringarna på vintern utan har dem i lite varmare klimat på vintern?

I och för sig har jag några i en källare nånstans här i landet, men de flesta grävde jag helt enkelt ner. Får hoppas de mår bra sen då de vaknar till liv, om de nu gör det. rolleyes.gif
kerstin z5-6
ja det menar jag -ju större rotsystem man lyckas få på dem -desto lättare överlever de i vårt isiga klimat -ettårigt vedartat frösått brukar inte ha en susning ute säsong ett -medan de glatt överlever år 3 ...
Dzad
Jaså. Det råd jag fick här på odla var att gräva ner ettåringarna helt enkelt. Nåja, lite granris har de fått ha över sig i alla fall, och liksom, träd frösår ju sig själv också, t.ex. hittar man ju enkelt smålönnar o sånt i skogskanten, så nog borde ettåringar ha en relativt hygglig chans till överlevnad.
Men vi får se hur det gick.
kerstin z5-6
Då har du pysslat om dem mer än jag , så visst kan de ha klarat sig -Håller en tumme smile.gif
Dzad
Har tittat på mina stammar nu.
En och annan tagen av rådjur eller annat sånt, men annars ser de nog bra ut. Både de som haft lite granris på sig och de som bara stått under snö på vintern.
Vissa hade förfrusen topp också. Men annars var det många småttingar, såna som bara var 5-6 cm (främst skogslönnar), som klarat sig.
De som hade problem med gula och mjöldagg förra året hade minst chans o klara sig, men även av dem överlevde en del småttingar.
Så nog går det bra allt o förvara i marken... i alla fall skogslönn här i zon 5. Annat som klarade sig bra som var första årets är tuja, asklönn (lite frusna toppar), ek (fast mina första årets hade jag i källare).

Så har man friska, relativt stora första årets träd, och inte såna som just och just går att odla i zonen borde det nog gå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon