|
Full version: Dumma fröer
Har satt fröer av 3 olika sorter; blå passionsblomma, fjäderranka och kaffebuske. Fröerna (från Impecta) satte jag i slutet av februari. Jag har följt anvisningar men det nänder INGET.
Jag har i och för sig bara sått grönsaker och kryddor tidigare men de har alltid grott.
De står relativt varmt och i minidrivhus av plast. Jag vattnar (sprejar ) dem så som jag alltid har gjort. De är planterade i såjord.
Vad är felet? Är fröerna dåliga eller har jag gort något galet? Vad i så fall?
Har aldrig varit med om att det tagit så här lång tid att gro.....
Tack på förhand till den som har någon ide
kerstin z5-6
20-04-2006, 21:40
Du har kanske inte valt de lättaste , men passis brukar gro .. kanske dåliga frö
Lady Hamilton
21-04-2006, 07:03
 Jag kan bara hålla med.........men ge inte upp än. Men du ska veta att misslyckas du med dessa fröer så är du lååååångt i från ensam = Det är INTE ditt fel om de inte gror  Men jag håller tummarna!! Om du ger "upp" släng inte fröna, utan gräv ner "allt" i stället på en undanskymd plats ute eller ställ "det" lite undanskymt inne och låt "det" vara. Rätt som det är så gror det  Jag "her" allting på min "skräp hög" och helt plötsligt så växer det något oväntat där
Fröna behöver kanske stratifieras? dvs. behöver växlande värme/kyla. Låt dom vara ute ett tag, men bara ser till att dom inte torkar ut. Jag har köpt många perenn frö som har aldrig grott!
kerstin z5-6
21-04-2006, 10:10
Nej ingen av dessa behöver kyla för att gro ...
Köpta kaffefrön brukar ibland vara kinkiga, beroende på att de helst ska vara färska när man sår dem. Det idiotsäkraste sättet att få kaffe att gro är att försöka få tag på kaffebär.
Åsa, mälardalen zon 2
21-04-2006, 16:06
Både Philodendron och Passiflora kan ta många månader (kanske även så mycket som 6 månader) innan de gror se bara till så de inte ruttnar av för blöt och kompakt jord. Om du har växthus med plastlock borde du knappt behöva vattna alls då avdunstar det ju mycket lite. Se också till så det inte blir för varmt i växthuset värme gynnar visserligen groning men inte för höga temperaturer då blir det tvärtom, sätter man ett litet växthus för soligt kokar det ju i växthuset istället.
Tack för engagemanget i mina tråkiga fröer. Jag ska inte ge upp än då. JAg får väl vänta och vänta. Det är tråkigt att uppbehålla platsen om inget händer. Där får man ju plats med sticklingar och nya växter annars
Lady Hamilton
21-04-2006, 18:04
CITAT (ansan @ 21-04-2006, 18:00) ......Det är tråkigt att uppbehålla platsen om inget händer. Där får man ju plats med sticklingar och nya växter annars  .........  Men ställ dem åt sidan så länge. Har inte fröerna grott är det ju inte så viktigt med ljuset. Det verkar ju vara huvudsaken att de har varmt eller rumstempererat. Har du inget pannrum eller tvättstuga med torktummlare eller annat ställe som det är "lite" varmt
Jag har inte direkt varma ställen här hemma. Ingen egen tvättstuga eller pannrum På kylen (som någon tipsade om) är det iskallt. Det är golvkallt och det är kallt i skåpen. Min lägenhet är kall och full av katter som klättrar på allt. Jag har dom där vid fönsterbrädet med energilampa för att få lite varmare och det är stora element under. Har också ställt några på en pall bredvid elemenetet. Jag är van vid att det gror snabbt (men har som sagt var aldrig provat de här sorterna) och har dåligt tålamod. Får helt enkelt vänta bara. Det är philodendron jag helst vill ska komma upp. Jag hittar den inte som växt någonstans. Jag har fröer kvar av dem. Är det någon annan som vill prova och se?
Lady Hamilton
21-04-2006, 18:15
Har du något skåp ovanför spisen? eller diskbänken? kanske till och med att det finns lysrör under skåpet...........
Passiflora caerulea har jag också sått, från Impecta. Sådde fem frön, men det kom bara upp två. Jag har haft mina på ett element, men flyttade sådden när första kom upp, sedan ploppade det upp en till efter kanske 2 veckor, men nu lär det inte bli fler. Jag tror jag sådde mina i mitten av februari, men är inte säker. Det tog nog en minst en månad för den första att komma upp i alla fall, men nu är den lite över 20 cm och börjar utveckla klängtrådar. Odlingsanvisning från Impecta: 14. Sås i krukor eller lådor inomhus. Såkärlen placeras på någon form av undervärme eller åtminstone på en varmare groplats. Lämplig jordtemperatur 28-33 grader. Så fort fröerna gror, placeras sådden på svalare plats. Om inget annat anges gäller följande: Ettåriga arter sås normalt februari-april. Fleråriga arter (t.ex. eucalyptus m.fl.) sås normalt januari-maj, men kan i de flesta fall även sås resten av året. Är det någon som vet ifall passisens frön KAN gro vid vanlig rumstemperatur, och att det tar längre tid bara, eller om den måste ha värme för att gro? Lycka till! Emma
CITAT (Emma_ @ 22-04-2006, 19:15) Passiflora caerulea har jag också sått, från Impecta. Sådde fem frön, men det kom bara upp två. Jag har haft mina på ett element, men flyttade sådden när första kom upp, sedan ploppade det upp en till efter kanske 2 veckor, men nu lär det inte bli fler. Jag tror jag sådde mina i mitten av februari, men är inte säker. Det tog nog en minst en månad för den första att komma upp i alla fall, men nu är den lite över 20 cm och börjar utveckla klängtrådar. Odlingsanvisning från Impecta: 14. Sås i krukor eller lådor inomhus. Såkärlen placeras på någon form av undervärme eller åtminstone på en varmare groplats. Lämplig jordtemperatur 28-33 grader. Så fort fröerna gror, placeras sådden på svalare plats. Om inget annat anges gäller följande: Ettåriga arter sås normalt februari-april. Fleråriga arter (t.ex. eucalyptus m.fl.) sås normalt januari-maj, men kan i de flesta fall även sås resten av året. Är det någon som vet ifall passisens frön KAN gro vid vanlig rumstemperatur, och att det tar längre tid bara, eller om den måste ha värme för att gro? Lycka till! Emma  Då är det nog kört för mina. Men jag ska inte ge upp helt än. Mina är ju inte direkt på elemenetet men ett gäng står ju just ovan och några står på en stegpall bredvid nära så det är ju lite varamare än bara valig rumstemp. Lycka till med dina.
CITAT (ansan @ 22-04-2006, 20:42) CITAT (Emma_ @ 22-04-2006, 19:15) Passiflora caerulea har jag också sått, från Impecta. Sådde fem frön, men det kom bara upp två. Jag har haft mina på ett element, men flyttade sådden när första kom upp, sedan ploppade det upp en till efter kanske 2 veckor, men nu lär det inte bli fler. Jag tror jag sådde mina i mitten av februari, men är inte säker. Det tog nog en minst en månad för den första att komma upp i alla fall, men nu är den lite över 20 cm och börjar utveckla klängtrådar. Odlingsanvisning från Impecta: 14. Sås i krukor eller lådor inomhus. Såkärlen placeras på någon form av undervärme eller åtminstone på en varmare groplats. Lämplig jordtemperatur 28-33 grader. Så fort fröerna gror, placeras sådden på svalare plats. Om inget annat anges gäller följande: Ettåriga arter sås normalt februari-april. Fleråriga arter (t.ex. eucalyptus m.fl.) sås normalt januari-maj, men kan i de flesta fall även sås resten av året. Är det någon som vet ifall passisens frön KAN gro vid vanlig rumstemperatur, och att det tar längre tid bara, eller om den måste ha värme för att gro? Lycka till! Emma  Då är det nog kört för mina. Men jag ska inte ge upp helt än. Mina är ju inte direkt på elemenetet men ett gäng står ju just ovan och några står på en stegpall bredvid nära så det är ju lite varamare än bara valig rumstemp. Lycka till med dina. Nej, ge inte upp.. Mina passiflora edulis frön stog i vanlig rumstemperatur i tre månader innan de började gro. Sen gav jag upp och ställde en annan kruka ovanpå dem, och när jag lyfte på krukan några veckor senare var det en massa små bleka groddar där.  Mörkergroende? Men jag tror i alla fall inte att du ska ge upp, de kommer säkert!  Emma
niklaswik
23-04-2006, 09:57
CITAT (Hamilton @ 21-04-2006, 08:03)  Jag kan bara hålla med.........men ge inte upp än. Men du ska veta att misslyckas du med dessa fröer så är du lååååångt i från ensam = Det är INTE ditt fel om de inte gror  Men jag håller tummarna!! Om du ger "upp" släng inte fröna, utan gräv ner "allt" i stället på en undanskymd plats ute eller ställ "det" lite undanskymt inne och låt "det" vara. Rätt som det är så gror det  Jag "her" allting på min "skräp hög" och helt plötsligt så växer det något oväntat där  Nån gillar citationstecken lika mycket som jag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|