tullmejs
Om jag vill ha bra "blomjord", till krukor och utplanteringar, känns det ju lockande att köra med kogödsel à la billig storpåse snarare än dyrare småpåsar "blomjord". Men kanske är det för kraftigt? Hur tänka, hur blanda?

Kan man säga någonting generellt om vad som trivs i oblandad kogödsel från påse? Vad blandar jag annars ut med - skulle vilja gräva upp ett par spadar (lerig) jord i landet, sterilisera i ugnen, och blanda 50/50 med kogödsel...

Tankar om detta? Köper ni alltid blomjord / planteringsjord?
noora
Kogödsel anses väl generellt vara för kraftig för de flesta blommor. Däremot finns det ju planteringsjord i likadana billiga storpåsar (fem säckar för en hundring o.dyl), och även blomjord brukar finnas i stor säck (50l) om än inte lika billig. Till krukor och urnor ute har jag i år tänkt använda planteringsjord uppblandat med lite perlit (för att det inte ska bli för kompakt). Tidigare år har jag använt blomjord, men jag tror inte att blomjorden är speciellt mycket bättre annat än att det inte finns så mycket pinnar och sånt i den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon