andersen
Kollade på tv4s trädgårdsprogram, och fick kaffet i vrångstrupen, hur har dom tänkt när dom har valt sponsorer?att ha en sponsor som saluför gift är osmakligt, och gör att jag inte kommer att titta i fortsättningen på programmet.
labarradepan
det tänkte inte jag på.. ohmy.gif
Rossi
CITAT (andersen @ 21-04-2006, 03:32)
Kollade på tv4s trädgårdsprogram, och fick kaffet i vrångstrupen, hur har dom tänkt när dom har valt sponsorer?att ha en sponsor som saluför gift är osmakligt, och gör att jag inte kommer att titta i fortsättningen på programmet.

Då kan man säga att medlet verkade på dig! laugh.gif tongue.gif biggrin.gif
Ewa L
Jag sprang lite fram och tillbaka och reagerade mest på att programledarna skulle hålla på och "leka och skoja" med varandra. Så jäkla jobbigt!
De stjärnformade odlingslådorna tyckte jag var snygga och ganska precis vad jag letade efter att göra själv.

Däremot vid avannonseringen reagerade jag också på vem som var sponsor. Lite osmakligt. mad.gif

Om jag kommer att titta framgent... Antagligen inte, men det beror på att de teman de skall ta upp inte känns så där jätteangeläget för mig. Dessutom; halvtimmesprogram = snuttifiering.
Reserv
Vilken sponsor va´det då? unsure.gif Själv tyckte jag det vart snyggt det dom gjorde, och ska nog se dom andra programmen, en haltimme kan man juh offra rolleyes.gif
Rossi
Jag sa flera gånger till min man: "Vem ska sköta hela den trädgården sen?" Jag vet ju hur mycket jobb det är med vår egen trädgård som ändå "bara" är på 2000 kvm. Den i programmet var ju på 7000 kvm och det skulle ju vara 8 olika rum som måste skötas om.
Maria i Helsingborg
CITAT (Reserv @ 21-04-2006, 06:30)
Vilken sponsor va´det då? unsure.gif Själv tyckte jag det vart snyggt det dom gjorde, och ska nog se dom andra programmen, en haltimme kan man juh offra rolleyes.gif

R-up (your arse) var det väl? sad.gif
Hade redan lämnat soffan när jag hörde dem rabbla........ och också blev mäkta förvånad. Vad osmakligt.
Rossi
Hur är det egentligen med RoundUp? Säljs det inte längre?
KURT
CITAT (Rossi @ 21-04-2006, 07:40)
Jag sa flera gånger till min man: "Vem ska sköta hela den trädgården sen?" Jag vet ju hur mycket jobb det är med vår egen trädgård som ändå "bara" är på 2000 kvm. Den i programmet var ju på 7000 kvm och det skulle ju vara 8 olika rum som måste skötas om.

Den skall inte skötas, sponsorerna tar kanske tillbaka det de kan efteråt. TV4 har snålat in på inspelningsutgiften på detta sätt. Tidigare åkte man ju runt till olika trädgårdar. Nu spelas allt in på ett ställe, då behöver de inte packa upp och ner utrustningen och kan ha personalen anställda under en kort tid. Att det sedan blir tråkigt för tittarna (och för de medverkande) är en annan sak, ingen variation, varken i väder, åsrstid eller plats!
Rossi
CITAT (KURT @ 21-04-2006, 09:00)
CITAT (Rossi @ 21-04-2006, 07:40)

Den skall inte skötas, sponsorerna tar kanske tillbaka det de kan efteråt. TV4 har snålat in på inspelningsutgiften på detta sätt. Tidigare åkte man ju runt till olika trädgårdar. Nu spelas allt in på ett ställe, då behöver de inte packa upp och ner utrustningen och kan ha personalen anställda under en kort tid. Att det sedan blir tråkigt för tittarna (och för de medverkande) är en annan sak, ingen variation, varken i väder, åsrstid eller plats!

Men samtidigt ska det ju ge inspiration till vanliga människor som kanske får för sig att ge sig på liknande projekt hemma ....

Något som jag också sa till min man var det här med att de anlitade experter till allting. Inte ens trädgårdsmästaren kunde fixa allting själv - hur ska då vi vanliga människor kunna göra det? Hur många har råd med eller vill lägga pengar på att anlita fackfolk?

Jag kanske är kritisk nu men jag efterlyser ett trädgårdsprogram för vanliga människor där de visar vedermödorna med ogräs etc. Lite vardagligt stuk på det hela så att man känner igen sig.
Farbror Blå
Håller med dej Rossi!
När jag ser trädgårdsprogram, vill jag få idéer om vad jag SJÄLV kan göra i trädgprden, inte vad en svindyr firma kan klara av med grävmaskiner och liknande.

Samma som med Ernsts sommartorp, som förra året ballade ur helt, när han först byggde ett hus med hjälp av en firma och sen utrustade det med bla en gärsgård (gärdesgård för er andra) som kostade uppåt 40 lax..
sad.gif sad.gif
KURT
Ett av SVT:s trädgårdsprogram Söderläge startar nästa vecka. Där skall "experten" ge råd, men trädgårdsägaren skall själv stå för allt jobbet.
RibesRubusVitis
Rossi undrade om RoundUp; jodå, det störtexponeras på nyöppnade Plantagen i Lund.
kristerh
Tror inte roundup är så farligt som vissa påstår wink.gif det säljs ju fortfarande i affärerna, den lilla mängd ogräsmedel som hushållen använder är nog peanuts i jämförelse med böndernas användning.
Jag tycker programmet var bra, lite för kort bara 1/2 timme med reklamavbrott.
På måndag börjar ett nytt trädgårdsprogram i tv4+ Bosse Rappne är med det verkar lovande.
krister
Inga från Närke
Tyckte också att det var ett rörigt och för kort program. När det gäller dessa trädgårdsprogram borde de vara lite längre.
Är det ingen som vet var denna trädgård finns, det är väl någon rik höjdare på TV4 eller liknande så de behöver väl inte sköta den själv sedan heller. Bor man i detta området är det nog ingen vanlig odlait tror jag.

Nej fram med nya tag om små villaträdgårdar så vi "vanliga" odlare kan ha nytta av vad som görs. Får hoppas att SVT.s program är bättre.
kristerh
CITAT (Inga från Närke @ 21-04-2006, 12:16)
Är det ingen som vet var denna trädgård finns, det är väl någon rik höjdare på TV4 eller liknande så de behöver väl inte sköta den själv sedan heller. Bor man i detta området är det nog ingen vanlig odlait tror jag.

Det var ju från någon av de mest flådiga stockholms förorterna wink.gif
men Inga man kan ju vara odlait fast man har pengar wink.gif
vad har du för förutfattade meningar igentligen wink.gif laugh.gif
krister
Rossi
Jag tror att det är så att om man använder RoundUp på rätt sätt så är det inte så farligt. Bönderna vet hur de ska använda det. Det är väl när lekmän gör fel (sprutar både här och där) som det blir miljöfarligt och även om var och en inte använder så mycket så är det ju ändå många bäckar små.
Inga från Närke
CITAT (kristerh @ 21-04-2006, 13:23)
men Inga man kan ju vara odlait fast man har pengar wink.gif
vad har du för förutfattade meningar igentligen wink.gif laugh.gif
krister

Ja det kanske var lite förhastat av mig att uttrycka mig så biggrin.gif men det är nog inte så många som bor så där tror jag eller?
kristerh
CITAT (Inga från Närke @ 21-04-2006, 12:34)
men det är nog inte så många som bor så där tror jag eller?

nej det är nog inte många som har råd med de taxeringsvärdena wink.gif
var inte tomten på 6000 kvm wink.gif på värmdö wink.gif vid vattnet wink.gif
krister
Inga från Närke
CITAT (kristerh @ 21-04-2006, 13:35)
var inte tomten på 6000 kvm wink.gif på värmdö wink.gif vid vattnet wink.gif
krister

T.o.m 7000 tror jag det var.
Hannele
CITAT (andersen @ 21-04-2006, 04:32)
en sponsor som saluför gift är osmakligt, och gör att jag inte kommer att titta i fortsättningen på programmet.

Det är inte mycket man kan göra här i livet med så hårda principer..

I min ungdom avstod jag från att lösa ut bostadsbidraget,
för att den skickades bara till mannen i hushållet... wacko.gif
Men man kan inte hålla på så
Hannele
CITAT (Farbror Blå @ 21-04-2006, 09:15)
När jag ser trädgårdsprogram, vill jag få idéer om vad jag SJÄLV kan göra i trädgprden, inte vad en svindyr firma kan klara av med grävmaskiner och liknande.  

Ja, det är ju lite meningslöst... med stora maskiner och mycket pengar kan man ju göra vad som helst.
Maken satt kvar och tittade och skakade på huvudet.. Vad kostar alla dessa färdiga stora plator??
Varenda salladshuvud var ju stora och färdiga..
Ok, jag förstår att man inte kan göra bra TV-program med bara fröpåsar...
Pirum
Hemanvändare använder jättemycket kemikalier, har tyvärr inga siffror sparade och orkar inte googla eftersom jag modemar idag, men hemanvändning är ett klart problem iaf.
Gloriana
Jag önskar mig också ett vettigt trädgårdsprogram, gitter inte ens se såna som Tv4-varianten. I England görs bra (och dåliga) trädgårdsprogram. Där fanns för rätt många år sen en programledare som hette Geoff Hamilton (inte hundra säker på namnet). Hans mission var att man kunde ha en vacker trädgård utan att ha mycket pengar. Så han visade hur! Ett av de programmen sändes för en 7-8 år sen på svensk tv. Han skapade av material hittat på soptippen en trädgårdshörna som var helt fantastisk. Den kostade några pund att göra plus jobbet.....Jag ångrar mig så grymt att jag inte bandade programmet - men jag har bra minne och en dag ska jag göra något liknande.
Det är tråkigt att tv-kanalerna inte tar det stora trädgårdsintresset på allvar och producerar eller köper in vettiga program.
renate
Då var det kanske ingen större katastrof att jag missade programmet.Jag trodde det började kl 21:00,hoppas det nya programmet på tv1 blir bättre.4+ kan man ja titta på med.Jag tittar varje förmiddag på Garden Invaders på BBC prime,inte så värst bra men det dugar att slötitta på och så slipper man reklam.Saknar de andra bra trädgårdsprogrammen på BBC prime.
jendah
Renate påminn mig inte... jag sakanar nästan hela BBC Prime! sad.gif sad.gif (Och en massa andra kanaler också...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon