Ingela_67
21-04-2006, 06:55
Hej,
Jag har tänkt anlägga en häck på vardera sidan om våran uppfart mot vägen (25 m resp 23 m). Men jag funderar på vad jag ska plantera...bor i gränslandet mellan zon 5/6 och vill definitivt inte ha någon rönn eller spirea men gärna något som tål ordentlig kyla och blommar fint. Den får dessutom inte bli för hög max 2 m.
Förslag mottages gärna.
// Ingela.
För några år sedan så skulle man kunnat föreslå sibirisk ärtbuske, den tål ju verkligen kyla och blommar vackert. Men den har ju de senaste åren drabbats av mjöldagg, men jag vet inte om det skett i hela landet?
Eva 33c
21-04-2006, 08:21
Ölandstokar, blir inte så höga och blommar rikligt. Mina föräldrar hade sådana vid stugan Älvdalen (sort vet jag inte) och de klarar klimatet utmärkt där, måste vara zon 6-7.
Annars kanske den
här, Lonicera morrowii 'Nor' E Spärrtry kan vara något? Jag är själv sugen på den, härdig och kaprifolliknande blommor och sedan röda frukter
Gloriana
21-04-2006, 09:35
Häggmispel är en mkt vacker buske som kan användas som häck, friväxande eller klippt. Om man klipper den missar man blommorna men det är egentligen bladen som är bäst. Fint utspring på våren och fantastiska höstfärger. Jag hittade nedanstående som ska vara härdigt hos dig.
http://www.eplanta.com/art-1.asp?id=9&iPageID=39
Ingela_67
21-04-2006, 17:24
Tack för era svar. Ölandstoken är fin..men den blir för låg...jag måste få upp höjden lite grand eftersom jag kommer att plantera dem strax nedanför en väg och vill ha insyns skydd. Så jag lär nog sikta in mig på ev. något annat...Häggmispeln såg inte så pjåkig ut.
Tar gärna emot fler förslag.
MVH Ingela.
thomaswahlqvist
21-04-2006, 19:40
sattsa på häggmispel, du missar inte blommorna om du klipper sistagången i juli.
Åsa, mälardalen zon 2
21-04-2006, 22:59
Aronia ´Elata´ är härdig till runt zon 6 och det är även slånaronian. De blommar och har ofta fin höstfärg + de får fina svarta bär som inte är giftiga precis som med häggmispelns bär så kan man göra sylt mm. av bären.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.