Sollan
Ja, min branta slänt finns kvar... *suck*. Har funderat på att gräva ner lite vackra buskar där eftersom det är så förbaskat brant så man kan inte gå i den.
Men hur? Gräva ur en grop och låta stackarna växa snett? Går det?
Slänten består av lerig fyllnadsjord i söderläge. Misstänker att det kan bli svårt att sköta bevattningen. Tror inte att det går att terassera heller...
Hjälp och råd sökes.
woodcreature
Symphoricarpus kanske skulle fungera??
kerstin z5-6
rosa rugosa repens ? En krupande rugosa med Clematislika stora vita blommor som täcker vad somhelst på nån säsong ..
Fast putsa dem är Aj laugh.gif
ewa zon 3
Vet inte hur stor och hur brant din slänt är men låga rosor med en nedgrävd bevattningsslang kanske kan fungera. Jag har min största rabatt i en rätt så brant slänt med sol nästan hela dagen och inte bryr sig växterna om att det lutar, värre för oss människor. I etableringskedet var dock bevattningen lite pysslig, sprinkler som fick flyttas och hej och hå. laugh.gif

/Ewa
Sollan
Tack för förslag.
Har varit på olika handelsträdgårdar för tips och jag har inte fått samma svar hos någon av dem... wink.gif Perukbuske, benved, sandkörs, spirea, roenkvitten och honungsros är några förslag jag fått.
Har faktiskt funderat på att gräva ner en porslang för bevattningen, men får väl se hur det blir.
Det finns hur många stora projekt som helst att ta tag i....
fruberglund
Rönnspirea har vi i slänten på baksidan. Vissa grenar lägger sig ner och växer längs marken uppåt, går nog beskära bort dem om man vill men det fyller ut snyggt. Tycker den funkar bra.
Gossen Ruda
Skulle inte Lingonoxbär funka?
Big Gardener
Det beror lite på jorden och läget. Vilket vädersträck, vilken zon och vilken jord?

Det är inga dåliga förslag du fått, men vissa av dem passar kanske bättre än andra beroende på förhållandena. Sandkörs (Prunus pumila var. depressa) är en trevlig växt men ganska torkkänslig under etablering så till en torr, solutsatt slänt utan bevattningsmöjligheter skulle jag nog påstå att den är svår.
Sollan
Zon 2-3, söderläge som skuggas morgon och sen em. Brant, mycket brant brant.... Lerig fyllnadsmassa....
Högst uppe där vi har en ca 1,5 m bred terassering skulle jag vilja ha något som häck ner mot branten, gärna blommande som inte blir för hög, jag vill ju se vem som traskar på vägen... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon