Sollan
Ja, min branta slnt finns kvar... *suck*. Har funderat p att grva ner lite vackra buskar dr eftersom det r s frbaskat brant s man kan inte g i den.
Men hur? Grva ur en grop och lta stackarna vxa snett? Gr det?
Slnten bestr av lerig fyllnadsjord i sderlge. Misstnker att det kan bli svrt att skta bevattningen. Tror inte att det gr att terassera heller...
Hjlp och rd skes.
woodcreature
Symphoricarpus kanske skulle fungera??
kerstin z5-6
rosa rugosa repens ? En krupande rugosa med Clematislika stora vita blommor som tcker vad somhelst p nn ssong ..
Fast putsa dem r Aj laugh.gif
ewa zon 3
Vet inte hur stor och hur brant din slnt r men lga rosor med en nedgrvd bevattningsslang kanske kan fungera. Jag har min strsta rabatt i en rtt s brant slnt med sol nstan hela dagen och inte bryr sig vxterna om att det lutar, vrre fr oss mnniskor. I etableringskedet var dock bevattningen lite pysslig, sprinkler som fick flyttas och hej och h. laugh.gif

/Ewa
Sollan
Tack fr frslag.
Har varit p olika handelstrdgrdar fr tips och jag har inte ftt samma svar hos ngon av dem... wink.gif Perukbuske, benved, sandkrs, spirea, roenkvitten och honungsros r ngra frslag jag ftt.
Har faktiskt funderat p att grva ner en porslang fr bevattningen, men fr vl se hur det blir.
Det finns hur mnga stora projekt som helst att ta tag i....
fruberglund
Rnnspirea har vi i slnten p baksidan. Vissa grenar lgger sig ner och vxer lngs marken uppt, gr nog beskra bort dem om man vill men det fyller ut snyggt. Tycker den funkar bra.
Gossen Ruda
Skulle inte Lingonoxbr funka?
Big Gardener
Det beror lite p jorden och lget. Vilket vderstrck, vilken zon och vilken jord?

Det r inga dliga frslag du ftt, men vissa av dem passar kanske bttre n andra beroende p frhllandena. Sandkrs (Prunus pumila var. depressa) r en trevlig vxt men ganska torkknslig under etablering s till en torr, solutsatt slnt utan bevattningsmjligheter skulle jag nog pst att den r svr.
Sollan
Zon 2-3, sderlge som skuggas morgon och sen em. Brant, mycket brant brant.... Lerig fyllnadsmassa....
Hgst uppe dr vi har en ca 1,5 m bred terassering skulle jag vilja ha ngot som hck ner mot branten, grna blommande som inte blir fr hg, jag vill ju se vem som traskar p vgen... rolleyes.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon