Elisabeth P
21-04-2006, 07:58
Har för första året tänkt att prova att sätta potatis och lök.
Köpte igår sättlök gul och röd och sättpotatis rapido. Jag har ingen aning om hur jag gör så hjälp mig gärna.
Måste jorden reda sig innan jag sätter dem?
Hur djupt?
Hur tätt?
Kan de stå tillsammans?
Det står inget på påsarna så jag önskar få lite hjälp av er?/ Lisa
Förgroning ger både tidigare och större skörd. Fyra till fem veckor före planteringen lägger du ut knölarna på brickor eller i andra låga kärl i ett ljust rum där temeraturen helst är 8-15 grader. Då utvecklar de groddar, som vid planteringen bör vara knubbiga och 1-1,5 cm långa. Ännu bättre blir resultatet om du placerar knölarna på en bädd av fuktig mull eller jord. Då utvecklar de även rötter. Lossa dem sedan försiktigt så att rotklumpen kommer med. När jordtemeraturen är 7-8 grader är det dags att sätta potatisen. Dra upp fåror som är så djupa att potatisen hamnar 7-10 cm under markytan. Plantavstånd ca 25 cm, radavstånd ca 65 cm. Under sommaren kupar du potatisen 2-3 gånger för att förhindra att knölar som ligger ytligt utsätts för ljus och blir gröna. Sådana potatisar är oätliga. Jorden bör hålla en jämn fuktighet under hela sommaren. Potatisen trivs i solsken och i lätta, väldrenerade jordar. Den är anspråkslös, ja så till den milda grad att du kan slänga ut sättpotatis på marken och täcka med ett tjockt lager halm - det blir ändå potatis - om än inte så många. 2-4 kg stallgödsel per kvadratmeter och säsong är lagom.
Löken sätter du i jorden så att en fjärdedel av lökens ovansida syns. (jag sätter alltid ner hela löken) Plantavstånd 8-10 cm, radavstånd 25-30 cm. All jord utom styv lera är bra för lök, under förutsättning att den är mullrik. Ett soligt läge är ett krav. Plantera så fort jorden reder sig, men vänta gärna två veckor med rödlöken, eftersom den kan gå i blom om det är för kallt. Har du gödslat med stallgödsel behövs ingen mer näring. Annars kan du täcka med 5 cm gräsklipp två gånger under säsongen. Jämn fuktighet.
Elisabeth P
21-04-2006, 08:50
Tusen tack, vilken utförlig förklaring

.
Jag har inte speciellt stor yta att avsätta till potatis och lök men vill ändå pröva i min lilla skala. Däremot funderar jag på om man kan sätta fler gånger under sommaren, allteftersom man förbrukar?
Lisa
Både potatis och lök behöver lång tid att utvecklas, så det hinns nog inte med flera omgångar. Däremot kan man nog sätta snabbväxande grönsaker efterhand som man skördar. Och jag brukar så morötter mellan lökraderna och på så sätt slipper jag oftast mask i löken.
I dag ska jag sätta potatis och gul och vit lök. Rödlöken väntar jag med två veckor, som det står i boken Handbok för Köksträdgården, varifrån jag skrev av texten i mitt första svar till dig.
Elisabeth P
21-04-2006, 09:06
Fint, då har jag läget under kontroll.
Även om ytan är relativt liten så blir det väl alltid något.
Om du ska sätta din potatis nu, så är jag med andra ord ute i senaste lagret nu som inte har förgrott mina ännu, eller? Ska genast springa ut i garaget och förbereda potatisen
Lisa
Eftersom jag bor i zon 1, så kan jag börja tidigare. Jordtemperaturen här är ca 8 grader. Mina knölar har förgrott ca 3 veckor och det räcker. Vissa år har jag satt potatis utan förgroning och de blir inte så mycket senare. I år har jag dock provat att plantera 8 st i krukor med jord och de verar redan efter 10-12 dagar ha rötter och pyttelite blast, så det hjälper nog bäst när det gäller att få tidig potatis!
Elisabeth P
21-04-2006, 10:45
Då förgrodde du inte de först alltså, jag menar de du satte i kruka. Eller det kanske ochså kallas för att förgro om man ha de i ett svalare utrymme?
Jag får inte plats att ha alla potatisarna jag köpte i mitt lilla potatisland, men krukor kan jag ju ha några stycken

/ Lisa
Antingen förgror man i låda utan jord eller i jord och då hinner de få lite rötter också. Det går utmärkt att odla potatis i kruka, men då måste det vara stora krukor om alla småknölar ska få plats!
Nu är mina potatis i landet och det är dags att sätta löken.