|
Välkommen till träsket Jovisst, är det något du behöver nu så är det ett växthus. Grattis till lyckade sådder och vackra rabatter! /Åsa
Tack Åsa!!! Då ska jag prata med min man lite till om växthus... Åh, det är så UNDERBART roligt att ha sin egen trädgård!!! Kolla gärna lite i mitt album hur det ser ut nu innan jag har varit framme (bilder från sen sommar när vi köpte huset). Jag ska uppdatera med nya bilder snart och dokumentera vad som händer i trädgården!
kerstin z5-6
21-04-2006, 10:05
man får gratulera ! Jag är nästan avundsjuk .. visst pirrar det fortfarande , men den glädje man känner över sina första lyckade perennsådder är stark och fantastisk som känsla Ett speciellt förhållande har man också alltid till de första plantorna -Visst självsår sig mina vita kungsljus aldeles för mycket , men de var bland de första jag sådde så de får vara kvar Och JA -såklart du ska fundera på växthus - tiden inne blir kortare o inte lär du bli mindre intresserad efter detta  Tittade i ditt album på ditt fina hus och det underbara läget - ytor har du -du får rita in växthuset i din planering
ewa zon 3
21-04-2006, 15:43
CITAT (frugb @ 21-04-2006, 10:21) Vill bara dela med mig av min glädje över att en massa Lavendelplantor, lammöron, alunrötter (du hade rätt, Kerstin - de kom till slut allihop!!), digitalis, Mariaklockor (dubbla), Echinacea (vit och röd) och diverse annat faktiskt gror för fullt nu efter några kalla månader utomhus! Gratulerar till din trädgård och lyckade perennsådder Är också nybörjare på perennsådder och jag tror att jag kommer att ha ett annat "förhållande" till de växter jag dragit upp själv. Ska bli spännande att se bilder från din trädgård i fortsättningen. Längtar och drömmer också om växthus /Ewa
gunnelö
21-04-2006, 18:15
Också jag har sått perenner för första gången och alla sorter har grott. Hur roligt som helst. Det blir säkert fler nästa år (även om jag inte har en aning om var årets plantor så småningom ska placeras. Men det behöver jag ju inte tänka på nu)!!
Gunnel Ö
Irene_L
21-04-2006, 18:52
Här har ni en till "förstagångsperennsåddare". Hos mig har Gräsfibbla, Anisört, Temynta, Praktklocka, Solbrud, Kokard och Polarblågull grott och växer och trivs. Jag sådde även Fackellilja och Flicköga men dom har inte grott. Dom kanske är lite svåra? Det ska bli roligt att sen sätta ut sina egna perenner. Ja jag är nog fast i detta träsk också mvh Irene
kerstin z5-6
21-04-2006, 18:58
Roligt att vi blir fler som kan utbyta erfarenheter mm
Agneta z5-6
21-04-2006, 23:10
Är verkligen novis på området Mina ca.25 krukor under snön vet jag inget om än Har några krukor inne som jag haft tur med -utom perenn solros indiskt fotblad rosa rubiginosa alla satt i slutet av feb. 4 olka clematis crambe cortifolia gråmalva lewisia cotylon viburnum korpvinge hypericum 3 laddningar Bergvallmo -1 i kylskåp, 1 i värme, 1 ute - nu inne Är verkligen dessa så svåra ???? Längtar verkligen att få se hur det gått med alla under snön. Kollade in Trädgårdsmässan inne i Umeå idag. Har ni???
niklaswik
21-04-2006, 23:47
Lessen att jag är en sån dysterkvist men "ropa inte hej än"...  Förra våren var jag så glad i hågen så när mina perenner kom upp, tre veckor senare var dom döda allihop på grund av...ja vad, det vet jag inte riktigt, förmodligen en blandning av blomflugelarver, övervattning och säkert nåt annat jobbigt också.. Hoppas det går bättre i år..
Man får gratulera den nyblivna... Visst är det underbart när dom föds...äh..hmmm..gror menar jag
kerstin z5-6
22-04-2006, 10:38
indiskt fotblad- inte så lätt sak behöver oftast vara färska frö o dessutom ute från sådd till vår för grodd -hade mina ute sept-maj -de grodde slutet maj rosa rubiginosa behöver en kallstratifieringsperiod för att gro -gäller alla rosfrö 4 olika clematis ofta sega -kyl kan väcka dem -de tar alltid mkt lång tid på sej crambe cordifolia-filade du fröna , blötlagda? de har mkt hårda skal gråmalva-brukar gro utan problem inom 5 dagar varmt lewisia cotylon kyl 6v viburnum kyl korpvinge? hypericum gror utan problem oftast 3 laddningar Bergvallmo -1 i kylskåp, 1 i värme, 1 ute - nu inne de kan ta sin tid är det köpefrö ? Ofta mkt omoget i de påsarna .... ge inte upp ännu
Agneta z5-6
22-04-2006, 13:17
Tack för din hjälp,otroligt vad du behärskar Kerstin indist fotblad - kunde nästan gissa att det var svårt clematis sägs ju vara så lätta (av alla) crambe cortifolia (följde exakt dina anvisningar - vilka jag fått förrut) korpvinge ( Anthricus sylvestris ) frö från Konnässörsklubben RESTEN HAR GÅTT TILL KYLSKÅPET om alla får ca,6 v. i kylen - sedan tas fram - behöver jag vänta länge då?  Har gärna sett lite gröna strån igår av dessa men tur är väl det,finns ingen plats under mina lampor (bara 4st.) VISST BÖRJAR LJUSET PÅ FÖNSTERBRÄDAN RÄCKA TILL???????? MVH/Agneta
kerstin z5-6
22-04-2006, 17:20
Anthricus sylvestris ravenswing tog ett år innan den grodde för mej , men det kan ju bero på odlaren  nej om du kyler 5-6v ska du INTE behöva vänta så länge .. lewisian klarar sig med 4v förresten -mina grodde som attan efter 4v Ingen av mina crambe frö har grott i år -verkar vara ett dåligt crambe år .. vi får tag nya tag 2007:) och bor du så till att det är ett par minus nån natt ibland fortfarande -gror de nog så bra efter 5-6v ute i skuggan
Agneta z5-6
22-04-2006, 20:52
Maggan H
23-04-2006, 10:06
Och här har det grott dåligt; alpgentiana, björnklo, clematis macropetala, flugtrumpet, kinesisk smörboll, gräslilja, vit riddarsporre, kabbeleka och stormhatt har inte grott. Stod ute ca 2 månader i vintras och sen in under lysrör och nu i värme i växthuset. Var det för kort kylperiod?
kerstin z5-6
23-04-2006, 10:50
alpgentiana-gentiana är liiite knepig -jag brukar ha Ga 3 på dem , björnklo- seg kan vara färska frö typen , clematis macropetala, tar lång tid ge inte upp kinesisk smörboll, borde ha kommit gräslilja, färska frö bra vit riddarsporre behöver ingen kylning -sämre frö??Mörkergroende , kabbeleka-absolut färska frö och stormhatt-färska frö och även då kan den ta 3 månader efter kylning innan den gror
Maggan H
23-04-2006, 11:33
Ojoj, då kan jag nog ge upp dom flesta. Ställer ut dom i skuggan nånstans, behöver inte ta upp plats i växthuset då i alla fall.
 Roligt att det är så många som velat vara med i denna tråd - och för alla glada tillrop och uppmuntran! Eftersom man redan känner lite kärlek för de perenner som kommit upp (mer än för ettåringarna måste jag säga, fast jag gillar dem skarpt också) så kan jag verkligen förstå att de som man varit vän med i flera år blir speciella för en. Efter en härlig dag i trädgården ska jag nu uppdatera albumet med lite bilder. Ses!  frugb
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|