Full version: Funkishus från 1937
akagebeck
Hej!
Vi bor i ett funkishus byggt på 30-talet. Samma typ av hus finns i flera områden i Stockholm. Norra Ängby och Älvsjö t ex. De är byggda med träpanel och finns i olika storlekar och olika färger. Jag tycker dessa områden är jättefina och mysiga. wub.gif

Jag läste nånstans att man bör anpassa trädgårdens växter till det typ av hus man har. Det gör man ju förstås hur man vill med, men OM jag skulle vilja ha lite sånt tänk när jag planerar trädgården, vilken typ av blommor, perenner, buskar etc är typiska för 30-talet och funkis-stil? Nån som har koll på sånt? Eller kan tipsa om hur man kan ta reda på sånt?

rolleyes.gif
estet
Intressant fråga! Blev nyfiken på detta eftersom jag gillar sån stil själv...

Här det en som frågat en av experterna:

vi i villa

Här är en artikel i tidningen:

vi i villa

Visa gärna bilder om du har!? wub.gif
akagebeck
Aha, intressant!!
Vårt hus är dock inte riktigt den funkis-stilen med putsfasad utan vi har träfasad vilket kanske ger lite mer stug-känsla eller vad man kan säga.

Kolla in mitt album, har lagt dit några bilder på vårt hus.

Avskalat och lite mer strikt ska det tydligen vara... jag som har hela källarn full med blandade sommarblommor och perenner. Lyckligtvis några av de perenner som föreslås i artikeln biggrin.gif

Va kul, nu fick jag lite nya idéer!! laugh.gif
Inga från Närke
CITAT (akagebeck @ 21-04-2006, 13:42)
Kolla in mitt album, har lagt dit några bilder på vårt hus.

Finns inga bilder i albumet ännu.
Pesco
Fanns en sån artikeln i Allers trädgård för ett par år sedan. Jag minns en rätt praktisk bas med buskar, och accenter av blommor, t ex olika nyanser grönt med kontrasterande ljusa blommor. Blekgrå ölandssten. Funkia. Klematis intill huset, en rikblommande vacker vit sort var det.
akagebeck
Så, nu har jag fixat så att mina album funkar igen. I albumet "Huset" finns två bilder på vårt funkishus modell 1937.

Tack för alla tips och idéer om funkis-tänk! Det har gett mig en del nya idéer. laugh.gif

Om nån har ännu mer tips är det förstås välkommet! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon