Rossi
Vi funderar på att skaffa en digitalbox med hårddisk samt dubbla tuners så att man kan titta på ett program och spela in ett annat. Boxen ska vara anpassad till marknätet, d.v.s. den ska vara godkänd av Boxer.

Vi väljer mellan Dilog och Sagem. Dilog är en värsting men har fått sisådär när man läser användarrecensioner. Båda har inbyggda minneskort och USB-portar vilket är bra.

Finns det någon här som har antingen Dilog eller Sagem med hårddisk och dubbla tuners som kan ge sitt omdöme? 80 eller 160 GB hade vi tänkt oss.
Inga från Närke
Jag har en DVD spelare med hårddisk och man kan även bränna direkt.
Sedan har vi Canal Digitals mottagare + tvillingkort så man kan titta på en kanal och spela in på en annan. Tycker det fungerar bra. Är lite friare kan jag tycka med separat DVD spelare om man vill spara det eller bränna ner.
Kanske lite dyrare men det tar jag.
Vi hade boxer förut och tyckte det blev dyrare abonnemang än med Canal Digitals om man skulle ha samma utbud och fler boxar.
Jag har en boxer över som jag om 2 månader kan sälja billigt. Då behövs bara ett kort till för 70:-/mån. så om någon har 2 TV kan man koppla den dit och spela in annan kanal på.
Rossi
Det är en digitalbox jag är ute efter och inte en DVD. (Det har vi redan.)

Den måste vara godkänd av Boxer eftersom vi inte har parabol utan kommer att gå via den vanliga antennen. Vi kan alltså inte köra Canal Digital.

De digitalboxar som jag undrar om någon har erfarenhet av är med hårddisk och dubbla tuners av märket Sagem och Dilog, närmare bestämt de här:

Dilog DT-550 Twin PVR 160GB Kostnad: SEK 6000
Sagem 6680T PVR 80GB Kostnad: SEK 5000

Den boxen som man automatiskt får med när man tecknar Boxer-avtal om man inte har någon egen box är jag inte intresserad av. Den är för enkel och har inte dubbla tuners eller hårddisk. Om jag köper någon av de ovannämnda boxarna samtidigt som jag tecknar Boxer-avtal så blir priset sanktionerat och den för 6000,- kostar då 3500,- och den för 5000,- kostar 2500,-.

Någon som har någon av dessa boxar?
Rossi
CITAT (Inga från Närke @ 21-04-2006, 12:23)
Jag har en boxer över som jag om 2 månader kan sälja billigt. Då behövs bara ett kort till för 70:-/mån. så om någon har 2 TV kan man koppla den dit och spela in annan kanal på.

Så du har en inspelningsbar box med hårddisk då eftersom du pratar om att spela in program? Då är det inte den som du har fått via Boxer. Vilken märke och modell är det? Hur stor är hårddisken?
Inga från Närke
Nej du har missuppfattat eller så skriver jag klantigt.
Det är vanlig mottagare (Thomson) men kopplar du den till en annan TV så behöver du bara ett abonnemang hos Boxer för 70:-/mån. och kan då koppla din inspelningsbara vanliga DVD-spelaren till den och sedan använda den mottagaren du har till den TV du ska bara titta på. Blev det en bättre förklaring?
Vi har sagt upp Boxeravtalet och gått med i CanalDigital istället som vi då tyckte var billigare per månad med större utbud på kanaler. Vi har då en huvudmottagare (42 kanaler + radiostationer) och 3 st andra mottagare. Så på en TV har vi huvudmotttagaren + en annan och då kan jag på den TV som de är kopplade på titta på den ena kanalen och spela in på min egen DVD-spelare från den andra. Sedan har vi en mottagare i vardagsrummet och en i källaren. Hela det kostar 219:-/månad, sedan tillkom ju DVD-spelaren som jag fick när jag fyllde 60 år se mitt album 60-år.
Rossi
OK Inga! Då förstår jag bättre! Tack för infon!

Vår DVD är inte inspelningsbar men vi är väldigt nöjda med den eftersom den är en kombinerad DVD/Receiver. Väldigt praktiskt.

Det kommer att bli en digitalbox med hårddisk för vår räkning och så Boxer-abonnemang för 159,- i månaden. Vi har visserligen två TV-apparater och skulle kunna teckna ett tvillingkort hos Boxer för 79,- i månaden men det väntar vi nog med. Får se om vi köper boxen nu eller till hösten. Nu hinner vi hursomhelst inte titta så mycket på TV med tanke på årstiden ....

Vi ska bara bestämma oss för vilken av de där boxarna vi ska ta ... Vilket kärt problem! smile.gif
Inga från Närke
Jo man tar ju det som passar bäst men det blir lite dyrare detta abonnemanget om man ser att vi kan kolla på 3 platser i huset och du bara på 2 platser. Ditt kostar 238:- och mitt kostar 219:-/mån. med flera kanaler än vad du har på Boxern. Men sedan finns det ju en fördel med Boxer om man har sommarstuga, då kan man ju ta den med eller i husvagn, det går ju inte med det vi har, för det krävs parabol. Men vi är nöjda ännu så länge har bara haft det i en vecka.
Rossi
Vi har inget val eftersom vi inte har parabol. Visst, det kan man ju skaffa men det här känns rätt bra för oss och egentligen behöver vi inte två TV-apparater heller. Vi är ju bara två i familjen och med en inspelningsbar digitalbox så kan vi ju alltid spela in ett program om det skulle krocka.

Det är så lätt att samla på sig prylar ... Vi har tre TV-apparater (fast den ena är på upphällningen och är på väg till tippen), två videoapparater, dubbla uppsättningar stereoanläggningar, DVD/Receiver, tre systemkameror varav den ena är digital, en kompakt-digitalkamera, två eller tre vanliga kompaktkameror etc. etc. Puh! Man kan inte ha HUR mycket som helst! smile.gif

Vi har just köpt en platt LCD-TV och nu skulle jag gärna vilja ha en platt LCD vägg-TV i sovrummet också men det har jag inte berättat för maken än! laugh.gif

Jag är en liten prylfreak! smile.gif
Inga från Närke
Parabol ingår i abonnemanget och gratis uppsättning. Du har väl sett reklamen?

Du är inte ensam jag har en sådan sambo när det gäller elektronik. smile.gif

Vi har 4 TV visserligen lite äldre modeller så drömmen är en LCD-TV som tar lite mindre plats. De står i vardagsrum, kök, gillestugan o gästrummet.
Vi har 2 DVD+min inspelningsbara. En av dem är bärbar för att kunna visa foton i för mina föräldrar, så den tar vi med när vi reser och vill visa våra digitalbilder.

Vi har 2 datorer men det är av praktiska själ, jag vill ha mina inställningar och program och gubben sina, vi blev bara osams när vi hade en.

Vi har 2 stereo en i vardagsrummet och en i gillestugan eftersom det fungerar även som musikrum för min sambo. Han har även orgel och sin gitarr där och kan sitta och spela hur många decibel han vill. Den stereon är även kopplad till TV-n och till orgeln för ljudeffekternas skull.
Sedan har jag en liten radio i köket med CD-spelare.
Så nog har vi dubbelt och mer till, men lite har det med att vi inte är gifta heller då är det inga problem vem som äger vad om det skulle gå åt pipan biggrin.gif eller den dagen någon av oss inte finns mera eftersom vi har var sitt barn att dela det på.
En del kanske undrar varför vi har så mycket men vi är hemmamänniskor och det är vårt nöje med musik och TV + trädgården och huset. Vi är inte ute reser, dansar eller går på bio så vi tycker att det är OK att lägga pengar på detta sättet. Bio förresten det kostar ju skjortan nu för tiden och har man då parabol är det många filmer man kan spela in och kolla på vi dåligt väder är när det inte är något bra på TV.
Rossi
Det låter som om vi är rätt lika när det gäller den biten Inga! laugh.gif

Kom nu inte och sätt griller i huvudet på mig när det gäller parabol! tongue.gif Fast de sänder förstås bättre golfprogram på Viasat än på Eurosport som ingår i Boxer! ohmy.gif

Ps. Om ni inte har hemmabioanläggning så kan jag varmt rekommendera det! Det ger en helt annan upplevelse! Ibland vibrerar hela soffan och väggarna i vardagsrummet hemma. Tur att man bor i hus på landet!
Inga från Närke
Vi fortsätter väl att chatta tills någon ifrågasätter det.

CanalDigital är inte samma som Viasat. Kolla på nätet vilka utbud de har.

Jo med den hemmakoppling som gubben gjort så är det nästan som hemmabioanläggning eftersom stereon har det.
Vi bor centralt men ute på landet så det stör inte så mycket heller, bara om gubben sätter igång och spelar orgel och kopplar in alla högtalarna och mixern m.m.m. vad det är nu han har, då kan grannarna höra men de tycker inte att det är störande utan tvärt om. När det gäller TV-tittandet så blir det inte så hög volym tack vare att jag kollar på något annat ibland och då hör man ju den andres ljud om det är för högt.tongue.gif

Att vi har då mycket är ju också vi har ju barnbarn i tonåren + småbarn och de ska ju kolla på olika kanaler, då slipper de bli oense också när de är här och hälsar på.
Rossi
Ja, det är väl trevligt att chatta!

Man behöver ju inte ha så högt ljud på bara för att man har surroundanläggning - fast det inbjuder ju verkligen till att skruva upp volymen! Det är mer att du har ljudet runt omkring dig och du kan höra olika saker i de olika högtalarna. Mycket effektivt!

Ha en trevlig TV-helg Inga! smile.gif
Inga från Närke
CITAT (Rossi @ 21-04-2006, 14:34)
Ha en trevlig TV-helg Inga! smile.gif

Det samma biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon