netaave
Handelsträdgårdar börjar bli en bristvara tyvärr, den proffshjälp man kan få där finns ju tyvärr inte på Plantagen och liknande ställen och ibland behöver man den hjälpen. Vi kan väl tipsa varandra!

Mitt första tips är om en liten handelsträdgård, Lund, som ligger en bit från E4 här i Björklinge ca 2 km söder om byn.
Det är ett litet ställe och än så länge har dom bara penséer och pelargoner. Dom driver upp allt själva och har bra priser. 16 kr för alla pelargoner nu.
Senare kommer uteplantor och perennförsäljningen igång. Köper det mesta av altanväxterna där.

Mitt andra tips är Fyrislunds handelsträdgård, ligger inne i Uppsala nära E4-avfarten mot Sthlm. Rakt över E4 från Ikea på Pfizer/Pharmacias område.
En handelsträdgård av det gamla slaget där man kan få mycket proffsig hjälp.

1 mil från Uppsala mot Almunge/Knutby ligger Funbo plantskola i ett samhälle som heter Gunsta. Dom har otroligt mycket fina buskar och träd och är duktiga på det. Har även lite ovanliga arter av prydnadsträd. Allt annat förekommande i en handelsträdgård finns också där.
lilla mamma
2 mil söder om kristinehamn, klockargårdens handelsträdgård. precis bredvid visnums kyrka.
Åk till sivert, han har ett enormt utbud, bra priser och kunnig personal
Gloriana
Lennart Fredriksson har en liten plantskola med stort utbud och sanslöst billiga plantor i Järstad utanför Skänninge. Han drar upp allt själv och säljer bara perenner. Plantskolan heter Botanicus, inte att förväxla med företaget som säljer roliga lökar. Här kommer en vägbeskrivning som jag snott på nätet:

Vägbeskrivning: ligger nära väg 206 mellan Mantorp och Skänninge. Kommer ni på E4 norrifrån, sväng av i Mantorp mot Vadstena. Kommer ni söderifrån, sväng av i Mjölby väg 32 mot Motala. I rondellen i Skänninge svänger ni mot Linköping. (Samma sak där om ni kommer från Motalahållet...) Efter ungefär 7 resp 3 km står det en vit skylt Järstad kyrka vid en väg som går norrut (höger från Linköpingshållet, vänster från Skänninge). Sväng in där. Strax därefter ligger det på vänstersidan.

Han har också en visningsträdgård som är fin och ett trädgårdsmuseum! Det är alltid bäst att ringa (Mobil 073-0691539) men oftast har han öppet 9-17 vardagar.
Madeleine1
Löta! Ligger i Ärla som ligger mitt i mellan Strängnäs, Eskilstuna och Malmköping. Fantastiska rosor (annat också förstås) och trevlig personal där man kan få mycket hjälp.

Och så Solberga som ligger precis utanför Strängnäs. Motorvägen E20, Biskopskvarnsavfarten, så ligger det på vänster sida när man åker in mot Strängnäs. Kanonbra personal och hel del gottis... Just nu håller de på att bygga om och fräscha upp så det är lite rörigt, men de är nog snart färdiga med det. Här är deras hemsida: Solberga
Fru fet
Jag håller mig till de säkra korten här i Stockholm. Zetas i Kungens Kurva (även om det är olidligt på helgerna), Ulriksdal och Hortus i Farsta. Alla välsorterade och med mycket bra personal. Sen handlar jag en del på en ytte-pytte handelsträdgård i Björkvik, Sörmland - Ingvaldstorp. Otroligt servicevilliga och tar hem allsköns växter man vill ha - det är billigt också.
Netten
Mitt smultronställe är Trädgårdshuset i Skarpnäck (Stockholm) som har mycket att välja på och med mycket trevlig och kunnig personal.

Blev mycket imponerad av ägarna för några år sedan då jag kom dit med diverse kvistar för identifiering (hade köpt nytt hus). Mannen trodde att min kvist från en ros (utan blomma) var en New Daw. Några veckor senare när jag rensade ogräs kring roten hittade jag en lapp som bekräftade att det var den sorten. För mig som är novis så ser de flesta rosblad i stort sett likadana ut så det kändes väldigt proffsigt och sån hjälp får man inte var som helst biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Näcken
Mina favortier i Skåne runt Lund som har bra personal och finfina växter

Löddeköpinge plantskola - härlig miljö för inspriration kan bara gå runt och njuta.

Cedergrens i Råå - har massor av bla rosor och clematis till bra pris, även bra postorder svarar alltid på mail-frågor. Gammal charm på plantskolan

Flyinge plantshop - stort urval av bla. buskar och träd. Har mycket perenner och med bilder och info till.

Tirups örtagård, har alla örter som jag har hört talas om. Ett trevligt Café i en fantastisk trädgård.

Höjs blommor utanför Kävlinge (inte Höjs plantskola!) - har bara sommarblommor, men riktigt fina och prisvärda.

Imorgon ska jag ut och botanisera får se vad det blir....

rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon