Elisabeth P
Måste bara checka av att jag fattat galoppen.
Sommarblommorna kan jag väl inte direktså förrän det är helt säkert frostfritt även nattetid, eller? Vilket tyvärr kan innebära ett tag till.
Om man inte kan direktså förrän i juni - när får man blommning då??? Givetvis lite olika beroende på sort, men ungefär?
Någon som vet om dessa brukar självså sig till nästa år eller om man MÅSTE plocka frökapslar för att även få blom nästa år?
Rosenskära
Brokkrage
Vallmo, även pionvallmo
malva
jungfrun i det gröna

Lisa
akagebeck
Jo, de som ska direktsås kan man så redan nu! När de grott kan det kanske vara bra att täcka dem med nån fiberväv om det är risk för frost, men annars ska de tåla frosten ganska bra. Rätta mig om jag har fel någon.. huh.gif

Man kan ju förkultivera även sommarblommorna inomhus om man vill ha mera "koll", men då tror jag att man måste avhärda dem innan utplantering.

Det finns säkert nån här som kan svara lite mer säkert...
kerstin z5-6
De gror inte förrän det är varmt nog , men jag föredrar krukkultivering då ogräs o sommarblommorminisar är väldigt lika i rabatten .. smile.gif
Så i kruka o ställ ut går bra, men vissa som vallmo -mår bäst av att inte flytta .. då ska det vara väl rensad jord -så i rader så ser du vad som är sått o vad som är ogräs..
Och JA -för det mesta måste du så dem igen nästa år -ytterst få fröar av sig o återkommer.. dessutom är de inte alltid fröäkta
Dzad
direktsår du i början av juni tar de säkert minst till i juli, och knappast i början av månaden, innan de blommar.
Rosenskära blommade först i typ september för mig. Kanske den inte tyckte om växtplats...

Det där med att så redan, eller om nån vecka, o täcka dem sen i maj då de kommer upp e väl det bästa.
Elisabeth P
Okej, då är det dags att införskaffa mer jord och börja så utomhus.
Smart att så i krukor, eftersom jag inte kommer ihåg riktigt vad jag har planterat. På så sätt kan man ju ha lite mera koll och sätta ut dem på lämplig växtplats när de växt till sig lite. Tack för det tipset.
Vallmon får få en speciell plats redan innan. Men hur många frön bör man så och hur tätt? Jag har säkert hundratal av några sorter och många är pionvallmo.
Visst kan jag gallra, men ändå vad kan vara rimligt?
Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon