Full version: Rosenhallon
Erika zon 4
Vet inte om det passar in på denna avdelning... Men...
Har nån erfarenhet av Rosenhallon? Jag skulle vilja veta om det sprider sig lätt, om det stämmer att det kan bli 2 meter högt och om man kan ta rotskott av det utan problem? Vissnar det ner helt på vintern?
Gossen Ruda
Trivs den så sprider den sig med rotskott. Lite väl mycket ibland. Höjden är nåt sånt. Ibland vissnar skotten ner på vintern, ibland inte. Möjligen beroende på hur hård vintern är. Men dom nya skotten blommar samma år om jag nu inte minns helt galet.
Erika zon 4
Fler frågor: när blommar de? När ska man ta skott, nu eller i höst?

Hittade nåt på internet om rosenhallon, där stod att de blommar på fjolårsskotten, precis som vanliga hallon då.
Virgo
hej,

Ja det stämmer. Har dessa på 4 ställen och på 2 av dessa sprider de sig som faan.
Det går bra att gräva upp nu och plantera om nånstans.

De skott (pinnar, grenar,stammar) eller vad det nu heter som blommade förra året tas bort nu och kan med fördel användas som blompinnar.
Pinnarna håller sig fina i flera år.
På sommarn när de är gröna och blommar så är de riktigt fina, men på vintern ser de ut som torkad vass.
VUB
hej

rosenhallon-busken hos oss är väldigt fin. visst har den tendens till att sprida sej, om man säger som så wacko.gif , men vi håller den "trimmad" med att rycka bort det vi inte vill ha. i vår trädgård så står den som en avgränsare; trädgårdsbord - växthusområde... lummigt och härligt. vi fick den som rotskott minimalt liten för 3 år sedan nu och förra sommaren var den närmare 2 meter och väldigt fin och lummig (ca 1 m. bred)
så visst är den tålig!!! biggrin.gif och fin! man ska ju minnas att allt i en trädgård kan vara ogräs... om man själv tycker att det är ett ogräs. hos oss är rosenhallonbusken perfekt och inte ett ogräs.

ha det så gott!/ Ullagumman
Hannele
Jag är väldigt glad åt min rosenhallon på min torra naturtomt! wub.gif

Mitt motto:
Välj rätt växt för rätt plats!
Erika zon 4
Ja det låter som att rosenhallon skulle passa bra på min tomt, som också är en naturtomt. Jag ska ha den längst bak mot skogen för att dölja ett fult skjul vi har där, plus att det blir en fin övergång till skogen tror jag. Ska inte bli alltför svårt att hålla den i schack mot trädgården till för jag kommer ha gräsmatta däråt, så där kommer det ju att klippas regelbundet, sen om den sprider sig mot skogen till gör inte så mycket. rolleyes.gif Grannen har et buskage så jag ska dit o fråga om jag får ta några skott idag! smile.gif Tack för era synpunkter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon