Full version: Identifieringshjälp.
cic
..men vad..

Min första vår i trädgården. Det kommer upp saker! wub.gif

Hjälp mig med namnen..

Bilden togs igår.

Idag tog denna..

Vissna vad då för nåt?

Två olika på samma bild. Den ena är lite mer grågrön. Lite tjockare blad har de båda.

Tack på förhand. smile.gif
jendah
Bild två är julros och den sista bilden borde vara kärleksört (den övre, ljusre gröna, den nedre ser också ut som en kärleksört, men jag ser inte så bra.)
smile.gif
Lars-Olof Arvids
1. En vallmo, troligen jättevallmo (Papaver pseudoorientale)
2. Julros (Helleborus sp.)
3-4. Våradonis (Adonis vernalis)
5. Kungsljus (Verbascum sp.)? Eller purpurklätt (Lychnis coronaria)?
6. Osäker, kanske någon sorts tibast (Daphne sp.)?
7. Kärleksört (Sedum sp.)

Olle
cic
WOW! På mindre än en kvart! I LOVE odla.nu! wub.gif

Tack Lars-Olof och jendah!
titti49zon6
fel
Inga från Närke
Bild 5 är purpurklätt mina ser ut så där också.
Gloriana
Jag tror bild nummer 6 är kungsljus för bladen ser lite tjocka ut för att vara pupurklätt.
Var otäckt rädd om våradonisen för den kostar nästan 300 på Zetas trädgård i Stockholm och då är plantan väldigt liten. Jag har själv denna underbara vårblomma i trädgården och är mäkta glad för det.
gunnelö
Det här var kul. Gissa på växter och sedan få svar från de som vet bättre och se vad man hade rätt på och lära sig lite nytt. Gärna mer sånt! rolleyes.gif

Gunnelö
cic
CITAT (gunnelö @ 21-04-2006, 19:00)
Det här var kul. Gissa på växter och sedan få svar från de som vet bättre och se vad man hade rätt på och lära sig lite nytt. Gärna mer sånt! rolleyes.gif

Gunnelö

Visst är det fantastiskt!? wub.gif

CITAT
Var otäckt rädd om våradonisen för den kostar nästan 300 på Zetas trädgård i Stockholm och då är plantan väldigt liten.

Jag lovar! Misstänkte att den inte är så vanlig, för jag ser den inte så ofta. Hur kommer det sig egentligen? Trodde alla tidiga blommor, särskilt om dom är så fina som våradonis, var eftertraktade.
Anki på Öland
CITAT (Gloriana @ 21-04-2006, 17:49)
Var otäckt rädd om våradonisen för den kostar nästan 300 på Zetas trädgård i Stockholm och då är plantan väldigt liten. Jag har själv denna underbara vårblomma i trädgården och är mäkta glad för det.

Också kallad Arontorpsrosen. Växer vild här nere på Öland - extremt fridlyst - men såååå fina.
Anki
Zazu
CITAT (cic @ 21-04-2006, 16:54)

den här var läcker! tongue.gif rolleyes.gif wub.gif
Gloriana
cic

Den är inte alldeles lättodlad eller lättförökad och därför är den eftertraktad och superdyr. Den är sällsynt i naturen men växer på några ställen och då på kalkhaltig jord.
Inga från Närke
CITAT (Gloriana @ 21-04-2006, 17:49)
Jag tror bild nummer 6 är kungsljus för bladen ser lite tjocka ut för att vara pupurklätt.

Du kan nog ha rätt, så här ser mina purpurklätt ut idag:

Susanne i Linköping
Om ni inte hunnit tröttna på att försöka gissa växter så har jag en bunt bilder som jag tog idag. De finns i mitt album här (album Diverse bilder).

En av bilderna är jag säker på att är kungsljus, efter att ha jämfört med en av cics bilder. Annars vet jag inte, och det är min första vår med den här trädgården så jag är väldigt nyfiken.

Om något är ogräs, hojta till bums! ohmy.gif
yenny
susanne i linköping:

Några gissningar (alla får gärna hojta till ifall jag gissar helt galet! )

nr6: Alunrot
nr9: skulle kunna vara kinesisk riddarsporre
nr10: tror jag är Rudbeckia (min strålrudbeckia ser ut sådär nu)
Susanne i Linköping
Tack yenny!
Rudbeckia låter troligt, en sån såg jag vinterståndare från på en annan plats i trädgården. De andra ska jag ta och läsa på om.

Hoppsan, nu startade en ny sida! Här är länken till mitt album med bilderna på växterna jag undrar över!
Gillan
Susanne:

Jag gissar också wub.gif
Tycker inte att det är helt lätt när de är små.
nr 4........påminner om stockros
nr 6........skulle kunna vara rödbladig alunrot
nr 8.........skulle också kunna vara bergklint
Ophelia
!. Krollilja
2. Allium av något slag (eller blad av botanisk tulpan?).
3.
4. Betonika?
5. Kungsljus
6. Alunrot.
7. Jordreva
8. Primula (de där gröna små bladen)?
9.
10. Rubeckia
Zazu
1 krollilja
2 allium
6 alunrot
7 hjärtreva wink.gif

mvh zazu
rosita
CITAT (Susanne i Linköping @ 22-04-2006, 23:52)
Om ni inte hunnit tröttna på att försöka gissa växter så har jag en bunt bilder som jag tog idag. De finns i mitt album här (album Diverse bilder).

En av bilderna är jag säker på att är kungsljus, efter att ha jämfört med en av cics bilder. Annars vet jag inte, och det är min första vår med den här trädgården så jag är väldigt nyfiken.

Om något är ogräs, hojta till bums! ohmy.gif

Kul det här!

Nr 4 tror jag är stockros
Nr 8 kan vara purpurklätt
Nr 9 ser ut som löjtnantshjärta

Det var mina gissningar.... wub.gif
Susanne i Linköping
Tack allihop! Krollilja, hoppas verkligen ni har rätt för de är fina! Visserligen innebär det väl att jag måste sälla mig till liljebaggeklämmarnas sammanbitna skara, men det får det vara värt.
Löjtnanshjärta hade min farmor, gammaldags växt som passar till mitt gammaldags hus. wub.gif
Stockros, hoppas, hoppas! smile.gif
Hjärtreva/jordreva, är den att betrakta som ogräs eller rumsren trädgårdsväxt? blink.gif

Idag har det blivit många timmar i trädgården, första dagen på en vecka som jag är feberfri (urtråkigt att vara sjuk just nu!) och ett träd, något slags tuja tror jag, som var mycket vackert och dessutom var enda insynsskyddet framför trappfönstret, har fallit för sågen. Stubben var ca 20 cm grov och står en knapp halvmeter från huset så då förstår ni nog varför trädet måste bort. Sorgligt men nödvändigt. Äppelträdets ihåliga stam är däremot rätt kul, så det trädet tar jag inte bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon