MariaÖrebro
Hej,

jag har varken balkong eller trädgård, så jag odlar inomhus istället. Eftersom jag odlar massor av kärnor/frön och planterar om med jämna mellanrum, har jag upptäckt att dessa små säckar med 10 och 18 liter jord är som en droppe i havet. Förra sommaren köpte jag en 50-literssäck av typen "5 för 100kr" på Plantagen. Det har fungerat bra, men jag funderar på om det är optimalt för mina små skyddslingar? Funderar nämligen på att köpa en till nu i vår. Använder lecakulor i botten på krukorna och blandar även i lite i jorden ibland.
Gloriana
Den funkar men det är inte mycket näring i den "jorden" så det får man sätta till själv. Det är jättebra att blanda små lecakulor i jorden för annars blir den lätt för kompakt. Små lecakulor kan man köpa i större säck, och rejält mycket billigare blir det, på byggvaruhus.
Karrolina
Hej! Mina krukväxter har alltid trivts bra hos mig med en omplantering på våren. Men nu i våras köpte jag plantagens jord. Min klockmalva som alltid varit stor och fin håller på att dö. Andra växter växer inte som dom ska.
Så jag måste planter om igen.. sad.gif

Rekommenderar verkligen inte plantagens jord. Däremot såg jag att Odal/Granngården/Lantmännen eller vad dom nu heter hade 5 för 100:- Hammenhögsjord. Det ska visst vara ett bra märke. Jag har inte provat själv. Men det behövs säkert lite näringstillskott.
mollys_matte
Den jord som är bäst iaf för uteplantor är ju hasselfors p-jord.
men jag tror den även ska funka inne?
annars har ju iaf jerle/växa blomjord och blom-balkonglåde jord (den sista innehåller småleca) i 50 liters säckar.
De är dyrare, men helt klart bättre än de flesta 5 för 100 osv...
Men allt sånt där med jor handlar ju om hur mycket man vill lägga på sina växter, vill man ha ut det mesta av dem så bör man satsa på kvalitets jord!
kerstin z5-6
näe .. leca kostar gödsel kostar .. satsa på en 50 liters säck med bra krukväxtjord o tillsatt leca -de kan kosta en 50 lapp , men det gör snart alla tillsatser med -om du krukodlar allt inne
Hasselfors har en mycket välgödslad variant för urnor o krukor -U jord, ev kan den vara lite stark för en del krukväxter beroende på sort
Den är avsedd för ettåringar ute i kruka
aliquis
Det kommer ju aldrig vara "tillräckligt" med näring för evigt hur som helst.

De flesta utejordar har ju tillsatt NPK verkar det som och jag tror siffrorna brukar vara desamma som jag ser på blomjordarna så jag ser inte skillnaden ärligt talat.

Möjligen då eventuella lecakulor.

Men en del har ju i diverse annat för att förbättra jorden med.

Personligen tror jag mest på att tillföra näring, iaf är det vad jag gör själv.

Willys säljer billig Blomstra och den skall ju vara bra. Köpte med en Bayer Vitagro senast med men det var ju mindre av alla spårämnen i den och den kostade väl något mer än Blomstran med tror jag. Jag är inte förtjust i Blomstrans doseringskork eftersom man får vätskan på utsidan av korken men kan man leva med det så.

Skulle tro att en ogödslad torvjord med Blomstra regelbundet är näringsrikare än en blomjord baserad på torv som redan är gödslan med NPK men som aldrig får någon ytterligare näring tillförd ..

Är sand något att ha? Perlit och vermikulit och någon kiselgreja kanske det med finns?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Perlit
evely
Jag brukar läsa en blogg skriven av en smågalen tjej som odlar massvis inomhus och på en liten balkong...

Jag kom att tänka på henne när jag läste ditt inlägg, kanske tänkte jag helt fel. Hon odlar också massvis ätbart inom hur och har inget utrymmer för ngn kompost.

Hon gör mycket jord själv dels mha bokashi, dels via maskompost. Anledningen till att du fick mig att tänka på henne var nog mest inomhusodling och dyr jord.

http://bokashislope.blogspot.com/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon