Full version: citrus?
anna_carolina
jag köppte en liten liten stickling för ungefär 3 år sen som är någon slags citrus tror jag den börjar få små taggar på sig också och nu börjar få små fina knoppar men den har bara vanlig blomjord ska den ha sån jord??kan jag plantera om den annars nu när den blommar?
är det någon som har apelsin eller citron träd på bild som ni har odlat själv skulle jag gärna vilja se en bild!
Alexander-VG-zon3
mina citrusar är eller har bara 4bladpar . men citrus jord och näring är ju gjort för dom så prova med det jag tycker det funkar bättre till medelhavs växter
Carex
medelhavsjord heter det på "mitt" blomsterlandet, ska tydligen funka till bla. lavendel också. Spännande, ska plantera om en riktigt fin citron jag själv drivit upp och sedan börja med citrusnäring.
Alexander-VG-zon3
oki medelhavsjord det är kankse bättre för citrusjord är ju för citrusar å oliver mest men funkar även på medelhavsväxter . carex vilket märke är den medelhavsjorden skulle kankse testa det har även lavendel wub.gif wub.gif
Carex
På medelhavsjorden står det att den är till för, citrus, lavendel, fikon mm. Weibulls
http://www.weibulls.com/

gå in på specialjord.
Citrusflickan
Jag skulle inte plantera om den medan den fortfarande blommar, men det finns säkert något som kan ge ett mer underbyggt svar än jag.

Citrus gillar inte kalk, den nya citrusjorden är svagt sur och berikad med järn och tångmjöl. Den är också ganska "tung" för att passa trädstrukturen och hindra blöta rötter, till skillnad från rhododendronjorden som är mer porös.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Carex @ 21-04-2006, 21:53)
På medelhavsjorden står det att den är till för, citrus, lavendel, fikon mm. Weibulls
http://www.weibulls.com/

gå in på specialjord.

tack tack wub.gif ska testa det bra å ha för alla medelhavsväxter
catlady
Vet att det inte riktigt handlade om det, men har ni någon erfarenhet av att driva upp citron från kärna? Har två små clementin-"träd" som kommit av några kärnor jag la på tork en dag och sedan bara stack i lite jord och vattnade ofta. Det har nog tagit 4-5 månader att få dem decimeterstora. Fungerar det likadant med citron tror ni?
yenny
CITAT (catlady @ 24-04-2006, 16:37)
Vet att det inte riktigt handlade om det, men har ni någon erfarenhet av att driva upp citron från kärna? Har två små clementin-"träd" som kommit av några kärnor jag la på tork en dag och sedan bara stack i lite jord och vattnade ofta. Det har nog tagit 4-5 månader att få dem decimeterstora. Fungerar det likadant med citron tror ni?

ja det fungarar på samma sätt.
MariaÖrebro
Hej Catlady!

Det fungerar precis likadant med alla citrusfrukter! Det är bara att stoppa ner kärnor en bit ner i jorden och vänta. Om du toppar dem när de blivit omkring 15 centimeter höga så grenar de ut sig fint.

Maria
Citrusflickan
CITAT (MariaÖrebro @ 24-04-2006, 18:04)
Om du toppar dem när de blivit omkring 15 centimeter höga så grenar de ut sig fint.

Jag skulle vänta tills de blivt träd innan jag gör något åt strukturen. För citrus handlar det mer om att beskära dem när de blivit träd än att toppa dem när de är så plantor, i alla fall om man önskar det traditionella utseendet, alltså ett träd med en grundstam.

Peta ner frön i jorden bara. Det mesta brukar växa på bra ända fram till vintern när de vill ha mer ljus. Då får man belysa dem lite extra.
catlady
Det låter jättebra! Tack för svar. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon