emmasofie
Har läst och hört att sur mjölk skulle påskynda mossan? Någon som har prövat och hur går man tillväga mer exakt?

Tack och hej!
/emma
mari_tres
Har väl hört något om att man kan pensla med filmjölk... det är väl i princip sur mjölk, eller? rolleyes.gif Man borde även kunna spraya, om det är sånt som kanske inte går så bra att pensla på. Är nog de varianterna jag skulle prova först.

(förresten... skillnaden mellan prova och pröva? ja, jag är norlänning... har även problem ibland med läker och läcker!! bara jag, eller????)
emmasofie
Tack för svar!
Tja, prova och pröva är nog samma sak, men jag är smålänning : )

/emma
ewa zon 3
När jag byggde en surjordsrabatt med torvblock som kant för ett par år sedan avslutade jag det hela med att pensla på filmjölk utblandat med lite vatten på alla ytor på torvblocken. Använde en stor, bred och mjuk målarpensel och slabbade på rejält = helt vitt. såg helkonstigt ut några dagar men sen så regnade det och redan samma säsong så hade det kommit ganska mycket mossa av olika slag. Såg ett engelskt program för länge sedan där de gjorde något liknande på krukor, stenar mm Tror att det blandade brunnen koskit i geggan också. tongue.gif

/Ewa
CGB
Också vattnet som blir över efter att ha kokat ris lär påskynda mossbildningen, men egna erfarenheter av risvatten har jag tillsvidare inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon