Full version: Råttor
mari_tres
Skulle bara vara kul att veta om det finns fler råttmattar eller råtthussar här på Odla. Själv har jag (ja, det är i brist på katt, men jag har haft råttor förut och jag ville ju ha sådanna OCKSÅ!!! men fungerar inte så hättebra med katt som man kanske skulle kunna tro wacko.gif tongue.gif ) två små honor som är HEMSKT söta och jag försöker förtvivlat få folk att förstå att: nej, dom bits inte, nej, det är inte bara 12-åringar som har sådana, och nej, dom är inte äckliga och bajsar i maten och allt vad man får höra. (det där var säkert en av de längsta meningar jag skrivit!!)
Men förstår ni var jag vill komma? Jag vill alltså veta om jag är ensam eller om det finns fler därute... För det är helt klart ett djur som är värt att lära känna! Ja, jag är kanske (??) partisk, men alla som tyckt att de varit äckliga och mött mina småttingar, både de här och de jag hadde tidigare, kan inte annat än att ändra uppfattning!
Whiskuchi
Jag har haft!! Nu har jag katter istället. Och visst är jag sugen på råtta igen, men det vore inte rätt, varken mot katter eller råttor tongue.gif
Vicke
Jag har läst så mycket gott om råttor att jag absolut vill ha några i framtiden wub.gif Enda som jag drar mig för med dem är att de lever så korta liv och jämt verkar dö av så hemska och plågsamma sjukdomar; cancer, mycoplasma och så vidare.. sad.gif
Alexander-VG-zon3
jag har haft ett antal råtter i mitt liv , underbara djur mina råtter sov hos mig i sängen på natten å en av dom kunde bada med jätte mysiga djur . fast nu när man bler äldre har jga inte samma tid för dom som inann men när tiden finns ska jag köpe ett pra till wub.gif wub.gif
mari_tres
Vad kul att det finns fler som mig! Och vad snabbt vi svarade... har ni inget bättre för er en fredagkväll?? laugh.gif laugh.gif
Man ser ju mest frågor som "är du en katt- eller en hundmänniska" odyl. Man får lätt uppfattningen att allt annat än katter och hundar tillhör ovanligheterna. Men det är alltså inte SÅ ovanligt!! wub.gif
Alexander-VG-zon3
jag slutade jobbet vid 6tiden så jag tar det lungt denna freda wub.gif
Linda_A
Jag har med haft råttor och de är underbar djur som jag gärna hade haft igen om det inte vore för min allgeri.

lisselbo
Här finns det både tamråtta, katter, kanin och hund.
Det var två råttor tills i Fredags, då en dog på pg a ålder.
mari_tres
Jobbigt när ett djur går bort *tröstar*.
Trots att jag har varit med om samma sak själv flera gånger så vat jag fortfarande inte vad man kan säga i en sådan situation för att det ska kännas bättre. unsure.gif

De här små vännerna har jag iallafall bestämt att de ska leva för evigt sleep.gif Iallafall så länge de själva vill....
Theriss
Jag har haft råttor biggrin.gif Har inga just nu, den sista dog i februari i år. Saknar dem enormt mycket, ska definitivt ha råttor igen!
Kommer lite bilder på några av mina bortgångna sötnosar:

Busiga pojkar:

Vackra damer som myser:

Bäbisar:
zaaritha
Har alltid velat ha tamråttor, men med 11 katter, så går det nog inte! Har fått veta av vänner m råttor att de är intelligenta djur............. smile.gif
mari_tres
CITAT (zaaritha @ 22-04-2006, 20:56)
Har alltid velat ha tamråttor, men med 11 katter, så går det nog inte! Har fått veta av vänner m råttor att de är intelligenta djur............. smile.gif

11 katter!!! blink.gif tongue.gif Hade bara en jag, men hade gärna haft fler. Dock var hon något av en enstöring som INTE ville veta av några andra katter (eller någon som inte ingick i hennes flock överhuvudtaget...) Mot mig var hon världes sötaste och vi fick ändå ha henne i 17 år... wub.gif jag kommer att skaffa en ny katt, frågan är bara när. Men 11 stycken? Nja... tongue.gif
Gregorian
råttor är ju bara det mest underbara djur man kan tänka sig.
har totalt haft ca 40 stycken(inte samtidigt) 17 som mest samtidigt. dem är ju så goa
Elanah
Jag har 2 bus killar här. wub.gif wub.gif
shahalam
Har ni sett den här sajten för glada råttägare? Råttor.ifokus.se
mari_tres
Är inne på ett råttforum som påminner lite om Odla.nu... Man får alltid (ja okej då, till 99%) vettiga svar på sina ibland lite (??) korkade frågor. Skönt att kunna "prata" med likasinnade. wub.gif
stina
Jag är INTE så förtjust i råttor efter mitt första och enda möte med en sådan. Jag gillar alla djur så jag ville gärna hålla i råttan. Det var en stor svart sak. Den gick omkring på mina armar och helt plötsligt kände jag hur ena ärmen blev alldeles blöt! mad.gif Ojdå, sa matte. Glömde säga att han brukar pinka på folk..... Blä för den råttan säger jag bara!!!!
mari_tres
Av mina två råttor är det en som pinkar, men bara på mig, och det är knappt det märks. Misstänker att hon revirmarkerar mig.... Och jag är ju hennes revir, så det får jag väl gå med på då. I övrigt när de är utanför buren har de ett stadigt blomfat i kreamik de använder som "låda", där de gör sina behov. *stolt matte* Det är väl som med hundar (och de flesta andra djur), det är ofta ägarna som avgör hur djuren beter sig... vad man går med på och så. Din kompis (?) kanske tyckte att det var OK eller så visste inte h*n att det går att få dem rumsrena.
stina
CITAT (mari_tres @ 02-05-2006, 21:53)
Av mina två råttor är det en som pinkar, men bara på mig, och det är knappt det märks. Misstänker att hon revirmarkerar mig.... Och jag är ju hennes revir, så det får jag väl gå med på då. I övrigt när de är utanför buren har de ett stadigt blomfat i kreamik de använder som "låda", där de gör sina behov. *stolt matte* Det är väl som med hundar (och de flesta andra djur), det är ofta ägarna som avgör hur djuren beter sig... vad man går med på och så. Din kompis (?) kanske tyckte att det var OK eller så visste inte h*n att det går att få dem rumsrena.

Det var inte en kompis, men det spelar ju egentligen ingen roll.

Hon sa att han märkte revir. Det var inte lite som kom, det luktade f-n och var superäckligt tycker jag.

Men jag tycker inte illa om råttor för det, skulle bara inte vilja ha en själv...

/Stina
Linda_A
CITAT (stina @ 02-05-2006, 20:15)
Jag är INTE så förtjust i råttor efter mitt första och enda möte med en sådan. Jag gillar alla djur så jag ville gärna hålla i råttan. Det var en stor svart sak. Den gick omkring på mina armar och helt plötsligt kände jag hur ena ärmen blev alldeles blöt! mad.gif Ojdå, sa matte. Glömde säga att han brukar pinka på folk..... Blä för den råttan säger jag bara!!!!

Så kunde mina hanråttor göra med. Inte speciellt trevligt, och jag förstår att du blev äcklad. Hon kunde ju ha varnat om hon visste om det, annars kan det ju vara svårt att förutse allt som de gör. Men sagt att man kan tvätta tröjan eller liknade borde man göra tycker jag.

(läste lite dåligt så hon visste ju om det.. blink.gif )
Alexander-VG-zon3
hahahaha
jag skulle inte fått den sidan http://rattor.ifokus.se/
till sommaren får jag köpa ett par . man skanar dom på nätterna
mari_tres
Nu har Söt fått vara ute på marken för första gången i sitt liv... Eller ja, en pallkrage var det, känns lite säkrare. Ute har de varit förut, men bara på mig, jag ahr aldrig vågar släppa ner dem, plus att det varit en hal del snö här.
Men OJ vad kul det var! Det gjorde nog ingenting att det var den pallkrage jag odlar kryddor i, heller. Tänk att få gräva i jorden, böka bland lite löv och smaka på växterna UTAN att matte fyar! När vi gick in en stund senare gick hon snällt in i buren och lade sig på en gång, vilken hon aldig gör annars =) Whisky ska få komma ut hon också, men hon brukar vilja sova till femtiden ungefär. Innan dess är det lönlöst att intressera henne för någontig! tongue.gif

Och när det gäller kissningen så är det nog så att honorna kissar lite mindre än de av hankön... Känner kanske inte något behov av att hävda sig? laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (mari_tres @ 03-05-2006, 11:42)
Nu har Söt fått vara ute på marken för första gången i sitt liv... Eller ja, en pallkrage var det, känns lite säkrare. Ute har de varit förut, men bara på mig, jag ahr aldrig vågar släppa ner dem, plus att det varit en hal del snö här.
Men OJ vad kul det var! Det gjorde nog ingenting att det var den pallkrage jag odlar kryddor i, heller. Tänk att få gräva i jorden, böka bland lite löv och smaka på växterna UTAN att matte fyar! När vi gick in en stund senare gick hon snällt in i buren och lade sig på en gång, vilken hon aldig gör annars =) Whisky ska få komma ut hon också, men hon brukar vilja sova till femtiden ungefär. Innan dess är det lönlöst att intressera henne för någontig! tongue.gif

Och när det gäller kissningen så är det nog så att honorna kissar lite mindre än de av hankön... Känner kanske inte något behov av att hävda sig? laugh.gif

jag brukar släppa lös dom på sommaren å hösten å våren . inte släpa lös så man går ifrån men under uippsikt . wub.gif
sen brujkar dom när jag hadde sånna så brukade dom sitta på min axel när jag är ute var det vinter eller kallt kröp dom under min jacka wub.gif
ska lägga in nogra foton på dom blev sugen åå visa mina
Alexander-VG-zon3
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?uui...flaxss&aid=4582
några bilder av alla mina tusen råttbilder wub.gif där är bara dom 3senaste med
mari_tres
Så söta!! Flaxss ser nästan ut att vara rex?? Eller så är det bilden som gör det. Morrhåren ser alldeles krulliga ut!!
Alexander-VG-zon3
CITAT (mari_tres @ 03-05-2006, 12:34)
Så söta!! Flaxss ser nästan ut att vara rex?? Eller så är det bilden som gör det. Morrhåren ser alldeles krulliga ut!!

det är en rex råtte med dumbo öron jätte söta råtter ska skaffa fler sånna wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon