Har en björnsbärsbuske - inte stor. Den bodde några år på en kolonilott utanför stockholm - men den trivdes inte och flyttade till västgötaslätten. Här har den bott två år - inga blommor inga bär - är det kanske i år det är dags?
Den verkar helt frisk o glad men det där med blommor - skall den gödslas eller skall man bara låta den vara o se vad som händer.
Klippa skall man inte eller hur? Alla grenar verkar friska o fina.
Åsa, mälardalen zon 2
21-04-2006, 20:32
Om den växer dåligt kanske man ska slänga på lite gödsel nu i vår annars kan du bara låta den vara björnbär sätter bär på de skott som kom förra året (har de skotten frusit bort får du inga bär i år).
Mina föräldrar hade en sorts björnbär som de skötte som hallon d v s de klippte bort det som burit bär året innan. Kan kanske vara värt att klippa några grenar även om de inte burit bär. Men annars håller jag med föregående skribent att lite gödning nog inte skadar. Lycka till!!
Eva I Mellanskåne
Att dom växer bra i Skåne det vet jag av erfarenhet - men var går deras nordliga gräns egentligen?
Ok jag lovar gödsla!!
Tack.
Åsa, mälardalen zon 2
22-04-2006, 14:23
Thornless evergreen ska kunna gå bra upp till runt zon 3-4 och det kan nog stämma vi hade den sorten vid förra huset visserligen zon 2 men den hade aldrig de minsta nedfrysningsskador så den verkar ganska härdig, den hade dock benägenhet att skjuta upp en hel del rotskott som inte var taggfria.
Vid nya huset också i zon 2 satt det sedan en Douglas (sortetiketten satt fortfarande kvar) den grävde jag upp och slängde efter några år då hade den frusit ner till backen varje år = aldrig några bär.
Vanliga taggiga vilda björnbär brukar vara härdigare än de taggfria så troligtvis går de något högre än zon 3-4.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.