lolo
Hej, jag äger en passionsblomma som heter p. coriacea. Den har växt hela vintern och under tidig vår, men nu står den still. Översta skottet har t o m torkat in lite....... Ger den jämn vatten- och näringstillförsel och den har gott om jord för rötterna. Beror detta ändå på näringsbrist, eller? Hur ska jag göra för att få den att komma tillbaka? Har inte sett till någon ohyra eller så. Snyft - hjälp mig snälla nån? unsure.gif

Tacksam för er ovärderliga hjälp!

mvh

Ann-Louise i Umeå smile.gif
Ingrid på Västkusten
The bat-plant :-)

Kolla om Du ser några rötter som stuicker ur krukan - normalt sett borde den va helt på G nu - med vad har Du gött den?
Övervintring är alltid ett kapitel för sig med passisar... bara det inte är övervattning ...

Funderar Ingrid
lolo
Hej Ingrid och tack för ditt svar! Jag vet ärligt talat inte vad som kan vara fel. Har lecakulor i botten, eftersom dräneringen blir bättre och inga rötter sticker heller ut. Planterade om den i färsk jord i mars också. Har skött den likadant hela tiden med gödsel då och då och den växte ju fint under vinterperioden, men nu står den alltså helt still/går bakåt. Tror du att jag ska göda den mera? Vattna den mindre? Ska den torka upp mera jämfört med "tunnbladiga" passisar? Den har ju tjockare blad än sina tunnbladiga släktingar.....

Snälla, hjälp mig! Jag vill ju så gärna ha kvar denna fina och ovanliga art.....

mvh

Ingrid på Västkusten
Jag tror Du kan ta en kik på rötterna - det är alltoid en smula besvärligt och itne alltid det går men ibland kan utseendet på rötterna ge bra fingervisningar på vad som är snett - bra kraftiga rötter - växten är i dvala av en och annan anledning - dåliga rötter - för mkt vatten - då vet man det.
Lecakulor i botten av kruka är faktiskt itne bra alls generellt - trots detta rekommenderas det ofta i böcker som på TV och facktidskrifter.

Rötterna letar sig ju ner till lecakulorna - och när växten torkar ut mellan vattningarna torkar det extra fort just i lecakuleställena har man otur så skadas/torkar rötterna ut i lecakuleområdet. Skadade rötter kan vara inkörsåporten till andra sjukdomar.

Eftersom det inte är något jord där kan typ rotlöss lättare få fotfäste i krukan - det är ju fri entree.

Självklart är det en god ide med dränage i krukan - men blanda då grus/små lecakulor i hela krukan istället och ha en pappersbit i botten för att hindra jorden ifårn att ramla ut.

Hälsar Ingrid
lolo
Hej Ingrid! Tack så väldigt mycket för ditt svar! Jag ska genast kolla rötterna och ta bort lecakulorna. Jag vill verkligen inte riskera att den dör för mig. Tack än en gång för ditt svar! Jag återkommer när jag undersökt detta.

mvh och trevlig helg

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon