Full version: Torggubbe !
Gurkan
Jag har gått och blivit torggubbe. Knappt så jag tror det själv.

Har just blivit klar (nästan iaf.) med alla förberedelse inför imorrn, förra veckan hade jag min premiär på Mårtenstorget i Lund. Ok, det var liiite tidigt för att börja sälja tomatplantor men det gick rätt ok trots allt och det var nog bra att visa upp sig lite och börja knyta lite kontakter med hugande spekulanter.

Det var stort intresse och alla ville titta, vända, vrida, lukta och diskutera tomater, paprikor, chilipeppar och massa annat gott man kan odla. Alla lovade att komma tillbaks när det blir lite varmare och jag kommer ju att stå där varje lördag nu under våren så det går ju bra det.

Ser inte dirket fram emot att stiga upp 05:30 imorrn lördag men det får gå, bara att bita ihop ... i övrigt var det jättekul !!!

Så här såg mitt lilla stånd ut :

Magdis
Hej käre vän! Jag har just kommit tillbaka från min minisemester och gått direkt till jobbet, där sitter jag nu.

Vad roligt att du kommit igång med din torghandel nu, det var ju liksom målet! synd att det är för långt bort för mig att komma och handla färdiga fina plantor av dig. Kul att få se ditt lilla stånd iallafall! biggrin.gif wub.gif
Gillan
Wow, imponerande tycker jag wub.gif
Såg jätteläckert ut smile.gif
Lycka till i fortsättningen smile.gif
Tesa
Ser ju jättefint ut, fina plantor...och klädnypa på pinne...va smart, den idén snor jag...
Jätteroligt att se att nån provar..
Jag satt nämligen för en timme sen och slog precis detta ur hågen...jag skulle eventuellt stått på torget några ggr i sommar men känner att jag inte riktigt hinner med det och då blir det bara jobbigt istället för roligt..
Jag har 2 tillfällen kvar som jag tänkt stå på växtmarknader och en bondemarknad i höst...det får räcka för i år så kanske jag kan ta nya tag nästa år..
Jag skulle iallafall vara väldigt intresserad om du fortsatte rapportera här hur det går.. smile.gif
Lycka till...
Gurkan
Tack tack !!

Tyvärr har jag bara bilen att lasta i men nu har jag inventerat lite och det kommer att finnas 27 sorters tomater imorrn, 6sorters paprika, 11 sorters chili och lite annat småplock !!

Kom och köp !! Kom och köp !!! laugh.gif
zaaritha
Lycka till!
En del passar att stå o sälja från stånd, jag har prövat på o det är kul om det är fint väder!
Har stått på slöjdmässan här i Hjo, samt sålt diverse på marknad i Axvall.
LadyG
Häftigt, det ser ju jättefint ut.

Men så tidigt? Jag skulle vara halvdöd och omöjlig att kommunicera med vid den tiden.

Stackare där rolleyes.gif
Susanna
Jätteimponerande! Vad fint du har gjort. Vilket torg står du på? Lund?
Farbror Blå
KUl!

Skulle handla hos dej direkt, men för långt att åka bara. Här finns inga bra torggubbar ju =( Åka på turné?=)
kerstin z5-6
lycka till !!!, man blir nästan sugen att så lite tomater när man ser dina fina plantor , .....smile.gif

Lund är lite ocentralt beläget för mej -annars hade jag nog kommit förbi smile.gif

Hoppas du får varma torgdagar utan regn
K
Irene_L
Det ser ju jättefint ut!!
Lycka till med torghandeln!
rolleyes.gif
mvh
Irene
Gurkan
Tack allihopa ! Vad kul att ni tittar in här i tråden !

Kom just hem från dagens expedition.

För det första måste jag hålla med LadyG ... det är varken nyttigt eller vettigt att gå upp 05:30 på en lördag ... inte nån dag fö. Jag sover gärna till lunch om jag inte måste upp så det kanske är bra träning för mig att stiga upp lite tidigare. Men kul är det definitivt inte.

Idag är det strålande, för att inte säga brännande, sol och halv storm ... inte så kul när man ska ut med 200 icke avhärdade plantor sad.gif ... förra veckan brände jag ganska många i solen, idag har dom gått på ett rullande schema under parasollet ... som jag fått stå och hålla i mest hela dan.

Kul har jag haft iaf. och det är väldigt roligt att få stå och babbla om alla sorterna för folk som är intresserade ... kul att briljera lite med sina nördkunskaper också. Nästa vecka hoppas jag på ännu bättre ruljangs, då är det ju Valborg och vår på riktigt, dessutom har folk fått lön och jag hoppas att dom vill spendera lite hos mig.

Tack för all uppmuntran och alla glada tillrop !! Jag håller er informerade om det händer nåt mer spännande ...

Tesa : Skylthållarna får du gärna "sno" designen på ... rena rama dagispysslet. Klädnypa limmad på blompinne, behandlat med tjära/linolja. De med två nypor ihop kan man sätta på en krukkant.

Som sagt ... HÄR VAR DET PRIMA PLANTOR !!! KOM Å KÖP !!! KOM Å KÖP !!! laugh.gif
LadyG
Jag snor också designen, den är perfekt till odlingskrukorna till balkongen och så ska jag tipsa svärmor om den så hon kan använda den till grönsakslandet smile.gif
marskattan
Hejsan Gurkan!
Måste oxå instämma i att det är snyggt och ser mkt proffsigt ut. Ska du bara stå på lördagar eller finns det möjlighet att "se" dig andra dagar oxå? För jag är ute efter tomatplantor och tar gärna en sväng om förbi dig och köper lite...

Får man fråga vad du tar för plantorna?
Tesa
Jahaja..nu har jag precis skickat svar på vilka dagar jag ville stå på torget och istället för ett tillfälle så blev det ju 2 och ett eventuellt...av 4.. + trädgårdsmarknaderna.. rolleyes.gif
Nu ska har investeras i träklädnypor och blompinnar...för det skall ju vara snyggt också.. biggrin.gif smile.gif
Gurkan
Vad kul att ni gillade skylthållarna, jag är lite "pysslig" och det är extra kul att göra sånt som man har nytta av. Ingen skylt har blåst av än (trots orkanen idag) men jag tror den risken finns om man har dom ute i trädgårdslandet.

CITAT (marskattan @ 22-04-2006, 16:41)
Hejsan Gurkan!
Måste oxå instämma i att det är snyggt och ser mkt proffsigt ut. Ska du bara stå på lördagar eller finns det möjlighet att "se" dig andra dagar oxå? För jag är ute efter tomatplantor och tar gärna en sväng om förbi dig och köper lite...

Får man fråga vad du tar för plantorna?

Fredagar på Möllevångstorget i Malmö, och lördagar på Mårtenstorget i Lund är planen. Mer än så går nog inte eftersom jag har ett "vanligt" jobb att sköta till vardags ... nån enstaka söndag möjligen, den 7:e t.ex. på plantloppis i Slottsparken i Malmö.

Priserna varierar från 30 till 45:- för tomaterna, 35-55:- för chilisarna.

Det är alltid svårt med prisättning vad man än säljer men ingen har hittils kommenterat priset eller avstått för att det var dyrt. Odlaiter får såklart rabatt eller ännu hellre extra plantor på köpet. smile.gif

Det går också bra att komma förbi och hämta plantor hemma hos mig, Billeberga, Svalövs kommun. PM'a en mailadress så ska du få en lista över sortimentet. Allt finns inte tillgängligt hela tiden men det mesta.

Tesa : Kul om jag kan inspirera dig. Vad har du i sortimentet ?
pisanggoreng
Snyggt Gurkan! Hade jag bott kvar i Lund hade jag definitivt kommit. Men det kanske
kan bli en lördagsutflykt inom kort... smile.gif
Gurkan
CITAT (pisanggoreng @ 22-04-2006, 18:49)
Snyggt Gurkan! Hade jag bott kvar i Lund hade jag definitivt kommit. Men det kanske
kan bli en lördagsutflykt inom kort... smile.gif

Fast ... du bor ju på promenadavstånd från mig så är du nyfiken är det bara att komma hit och inspektera kaoset ... ehh ... kanske lika bra att du kommer till Lund ändå. wink.gif
netaave
Kul! Vad har du för spännande i burkarna?
Gillan
Billeberga, Svalövs kommun.
Nyfiken fråga, hur långt är det från Trelleborg?
Ska ev dit i slutet av maj smile.gif
marskattan
CITAT (Gurkan @ 22-04-2006, 18:44)
Det går också bra att komma förbi och hämta plantor hemma hos mig, Billeberga, Svalövs kommun. PM'a en mailadress så ska du få en lista över sortimentet. Allt finns inte tillgängligt hela tiden men det mesta.

*hehe*
Billeberga är ju lite kul! Har tillbringat hela min uppväxt i Svalövs kommun och lillebror bor strax utanför Billeberga (södra Möinge). Så jag skickar nog ett PM och "svänger" förbi dig en dag. Kanske kan byta plantor med varandra rent av?
smajlizz
Vad fint! Lycka till i fortsättningen! smile.gif
Gurkan
CITAT (netaave @ 22-04-2006, 21:51)
Kul! Vad har du för spännande i burkarna?

Det är morotsmarmelad och tomatmarmelad. Sålde tre burkar av "moroten" idag ... dyrt ... men dom som köpte såg nöjda ut. rolleyes.gif Det är flickvännens hemliga recept ... hon är duktig på sånt där.

Marskattan ... jag bor nog närmare S.Möinge än Billeberga om man ska vara petig, så det blir nog lätt för dig att hitta hit.

Evgeni : Vilket håll kommer du från ?? Det är en bit till Trelleborg (7 mil ???) men kommer du norr ifrån, o det gör man oftast när man ska till Trelleborg, så är chansen stor att du åker förbi nära mig (E6/E20).

Maila mig så får du också mina "sortimentkataloger" om du är nyfiken.
Tesa
CITAT (Gurkan @ 22-04-2006, 18:44)
Tesa : Kul om jag kan inspirera dig. Vad har du i sortimentet ?

Jag har lite av varje...vill kanske för mycket för mitt eget bästa...
Nu så här års försöker jag ha grönsaksplantor..gärna lite udda som kardon och kronärtsskocka men även "vanliga" ..lite olika sorter..
..sen har jag lite örter, sommarblommor och perenner....och om det vill sig väl har jag tänkt att sälja lite färdiga grönsaker sen i sensommar- höst..
Och får jag tid så vill jag koka lite salvor också....och sy förkläden...och..och...rolleyes.gif
Gurkan
Känner igen det där, man vill så gärna göra ALLT när man väl kommer igång. Jag har ju lagt nästan hela veckan på att djupgräva två stora sparrisland ... sparris som jag hoppas kunna sälja på torget om tre år eller så ... tongue.gif

Jag har faktiskt sålt två kronärtskockor idag fastän dom var helt snea av blåsten! Nån kardon har jag inte ... det är nog bara du som har det !!! smile.gif
Det ska vara väldigt gott men jag har aldrig smakat, synd att det är en sån grönsak som verkar ha helt försvunnit. Enda sättet är väl att odla själv då.

Hoppas också kunna sälja lite grönsaker och blommor framåt sommaren och kanske tom. lite produkter av egenodlad råvara, chilipulver, tomatsås, chilisås, örtte m.m. ... vem vet var det slutar ??
netaave
Svallöv! Känner du Fredrikssons? biggrin.gif
Gurkan
CITAT (netaave @ 23-04-2006, 17:46)
Svallöv! Känner du Fredrikssons?  :D

Sorry Neta !! Känner dom inte ... jag är inte här från trakten. ... jag är inte ens Skåning ... men vill gärna bli ... (men säg inte det till nån).
yrian
CITAT (Gurkan @ 23-04-2006, 18:57)
... jag är inte ens Skåning ... men vill gärna bli ... (men säg inte det till nån).[/color]

... aaahh... men du är ju bleking... och vill bli skåning... näe, det tror jag vi får prata om sen... ohmy.gif

Apropå marmeladen... är väl inte så hemligt recept precis... men kan ju bli! Lite märkligt bara att det är morotsmarmeladen som går - det är ju tomatmarmeladen som är spännande, tycker jag! passar ju så bra in i sammanhanget också.

Så! Mitt första inlägg på odla! Har bara tjuvat runt lite innan - himla bra forum för en trädgårds... tok... men det var väl inget nytt... tongue.gif
Magdis
Välkommen hit Yrian! Marmeladen verkar väldigt spännande tycker jag. Jag grämer mig över att ha så långt att åka att jag inte kan köpa den. Klart ni ska hålla receptet hemligt, det kan ju bli en storsäljare! smile.gif
yrian
Tackar för välkomnandet! Och jo, det är det jag menar... får hålla hårt i mina recept nu när man blivit lite torggumma! Jag har väl för avsikt att göra lite mer än bara klistra etiketter på tomatplante-krukor... faktiskt... rolleyes.gif
Gurkan
Yrian ! Där är du ju hjärtat ... vad kul att se dig här ... du sitter väl inte och tjuvsurfar på jobbet nu igen ... ?? smile.gif

Om nån undrar så är det Yrian som är min egen Queen of Marmelade !

Kanske ska passa på med ett hedersomnämnande ... utan Yrians insats hade det nog inte blivit mycket till torgpremiär i påsk. Jag var i upplösningstillstånd kvällen innan och Yrade mest runt ... behövde en lugnande hand och en seriös medhjälpare. Å det fick jag.

Puss på dig !

PS. Jag gav bort en burk tomatmarmelad idag till mina gäster som köpte så mycket plantor (dom bjöd på fika också ... sån kunder gillar jag) ... dom är snälla så dom kommer nog tillbaks och köper mer marmelad. smile.gif DS.
Magdis
CITAT (Gurkan @ 23-04-2006, 21:10)

Ssss....det fattade jag direkt! tongue.gif ska ni inte börja exportera marmeladen snart? rolleyes.gif
Gurkan
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 23-04-2006, 20:13)
CITAT (Gurkan @ 23-04-2006, 21:10)

Ssss....det fattade jag direkt! tongue.gif ska ni inte börja exportera marmeladen snart? rolleyes.gif

Ok, men det kanske inte är alla som är så snabbtänkta som du ... dessutom skryter jag gärna lite då och då med att jag har en sån trevlig tös. Inte så många som står ut med en total plantskalle ... så man får vara väldigt tacksam. laugh.gif

Exportera vart ? Till Sverige ? tongue.gif

jag köpte en Skånsk flagga häromdan när jag var på byggvaruhuset ... nu ska här flaggas ! Heja Skåne ! Skriver med grå text och hoppas att inte Wolkenkrabber eller vem det nu var som startade "Gräv bort Skåne"-tråden ska se .... hoppas att inte Yrian heller ser ... när jag förnekar mitt ursprung offentligt.
yrian
Åh Gurkan min, vad du tar i... nu rodnar jag ju... wub.gif
Du hade väl full koll på läget kvällen innan premiären... hade bara lite fjärrskådande blick emellanåt... jag var bara tvungen att säga "det kommer att gå så bra, så" sisådär var tionde minut... å bra gick det ju (jag var ju med...) tongue.gif

Puss på dig tillbaka, chilikungen!!

ps: yrian ser nog... skånsk flagga?! ojoj... vart ska det här sluta... wink.gif
Diabolique
Hur går det?

Är du fortfarande toggubbe?

Klona dig och sätt en klon i Linköping! biggrin.gif
Gurkan
CITAT (Diabolique @ 21-06-2006, 13:32)
Hur går det?

Är du fortfarande toggubbe?

Klona dig och sätt en klon i Linköping! biggrin.gif

Jag har haft "semester" några veckor, det blir liksom ett glapp mellan tomatplantorna och de färdiga tomaterna. Dessutom har jag underskattat hur mycket arbete det skulle bli hemma så jag har varit "lite" trött mellan varven. wacko.gif

Ska prova att stå nån helg i början av juli och sälja lite större chiliplantor i snygga krukor sen återkommer jag i slutet av juli eller i början på augusti med grönsaker och lite blommor om det vill sig väl.

Nästa år kommer det att bli lite enklare och förhoppningsvis gå ännu mycket bättre, när jag vet hur jag ska planera allt, hur jag ska sätta ihop mitt sortiment och jag slipper bygga tre växthus bara för att kunna komma igång.
Tesa
Guud vad jag känner igen allt du skriver...fast kanske lite mindre växthus..
Alla mina planer har i stort sett gått i stöpet för att jag inte hunnit med...jag har 2 marknader i höst..det är det som blir i år..

Undrar lite hur det funkar med torghandel så där sporadiskt...kan man bara smälla upp ett stånd eller måste man söka tillstånd...här finns en etablerad torghandel och platser delas ut årsvis har jag förstått...men jag vill inte riktigt boka upp hela sommaren för så stor vill jag inte bli...men nån gång då...och nån gång...då...hmmmmmmm wink.gif
Och kan man sätta upp ett stånd utanför en affär om man frågar innehavaren?..ibland..
kerstin z5-6
jag har köpt ett persikoträd .. delvis är det nog ditt fel laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

jag känner mej supernyttig .. perennerna o rosorna blänger på mej ... wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Magdis
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-06-2006, 00:50)
jag har köpt ett persikoträd .. delvis är det nog ditt fel laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

jag känner mej supernyttig .. perennerna o rosorna blänger på mej ... wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif

Oh my God vad det lät exotiskt! Kan vi ha sånt häruppe? Jag skulle vilja ha massor med olika stenfruktsträd om det går, äppelträd är tråkigt tycker jag. (säger jag som just gått o skaffat mig ett träd som får små prydnadsäpplen wub.gif )
kerstin z5-6
går o går .. jag har aldrig bekymrat mej om sånt .. blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
men Moscow velvet låter härdigt .. gör det inte ?
Magdis
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-06-2006, 01:06)
går o går .. jag har aldrig bekymrat mej om sånt .. blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
men Moscow velvet låter härdigt .. gör det inte ?

Javisst ja! laugh.gif Jomen nog låter det ganska härdigt. Hoppas det blir några frukter på det också! smile.gif
Svante, zon 1
Wow! Denna tråd har jag missat helt. Och jag som bor i Lund! Slå ordentligt på trumman nästa gång du skall stå och torga så skall jag komma och titta beundrande och köpa något (fas jag har rätt fullt hemma själv, men något kan man väl klämma in).
Gurkan
Tesa : det är kommunen som håller i torghandeln på din ort. De flesta torg har både fast "årsplatser" och tillfälliga platser som man hyr gång från gång. I Lund är det billigt att stå, ett litet bord (2m brett) kostar 60:- för en lördag. "Först till kvarn" är det som gäller om man vill ha en bra plats, bara att dyka upp och så betalar man på plats till "torgvakten" men det funkar olika i olika kommuner. Kolla din kommuns hemsida så hittar du info och kontaktperson.

Kerstin : du kanske kan göra en god sallad på prydnadskål och persikor eller nåt ... ??? smile.gif Nästa år blir det tomater va ?? laugh.gif

Svante : jag ska hålla dig informerad.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-06-2006, 23:50)

Dom blänger inte på dig Kerstin, dom tycker bara det är roligt med lite nyttigt, ätbart.

Vi kom hem igår kväll igen.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon