kvalite
Har köpt tidig potatis som har grott i två veckor. Tänkte vara tidigt ute så jag fick midsommarpotatis. Men nu har vi fortfarande is på nätterna så hur gör jag med att sätta den i jorden. Har tillgång till halm, gammal hästgödsel (med spån, kanske inte bra?) Vad gör jag det står minst 8 grader i jorden. Kan man lägga plast över eller? Tycker att det är så roligt att äta "egen" potatis. Förra året satte jag bondbönor bredvid vilket skulle vara bra för potatisen. Men vi var inte så förtjusta i att äta bondbönor så finns det något annat att sätta mot eventuella sjukdommar.
rosita
Vilken zon bor du i? Jag tror inte du kan "värma upp jorden" om du fortfarande har is, men stallgödsel är nog bra. Ta inte för mycket bara, 2-4 kg per kvadratmeter och säsong är lagom. Om du sätter potatisen tidigt, ska du ändå vara beredd att skydda med väv vid ev. frostrisk. Potatisen klarar lite frost, men blasten fryser och måste börja om igen. Du kanske kan skynda på potatisen lite mer tills det är dags, genom att lägga dem i krukor med jord, så de utvecklar rötter.
Vad man kan sätta bland potatisen för att undvika sjukdomar, vet jag inte. sad.gif Men jag har aldrig haft problem med sjukdomar. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Bondbönor är nog inte bra mot sjukdomar på potatis det som möjligtvis skulle vara bra i det fallet är nog att baljväxter samlar in luftkväve, och sedan när man vänder ner växterna i jorden blir det ökad kvävehalt i jorden.

Potatissjukdomar brukar man bäst undvika genom att köpa friskt utsäde + inte odla potatis på samma ställe år ut och år in.

Kanske man kan testa mexikansk tagetes (Tagetes minuta) den utsöndrar ett ämne som motverkar en del nematoder men jag vet inte hur effektiv den är på de nematoder som går på potatis. +Den tagetesen blir ju ganska stor 1-2m och den brukar oftast inte hinna blomma.
kvalite
Jag struntar i bondbönor MEN kan jag redan nu sätta potatisknölarna i marken (det står 8 grader överallt) eller vad händer med knölarna. Fryser de eller väntar de med att sätta igång eller förstörs knölarna när man sätter så här tidigt. Om jag gör iordning fårorna och sätter potatisen ska jag lägga över något under de första veckorna. Halm, eller vanlig plast eller plastväv som släpper igenom vatten. Men kommer verkligen potatisen upp då?
Whiskuchi
Hum... jag har egentligen ingen aning om huruvida det funkar, men... om du sätter potatisen i marken och lägger svart plast över (men hål där blasten kommer upp), bör väl marken värmas upp av solen...? Och så kanske fiberduk över på nätterna, för att skydda blasten.
Hoppas det kommer någon som vet på riktigt, jag spekulerar bara ;-)
KURT
Tidiga potatis sorter brukar inte ha några större problem med sjukdomar. Bladmöglet brukar ju inte komma förrän i juli.
Pirum
Det går att sätta redan nu, nattfrosten går inte ner i marken. Däremot kan blasten gå åt, men de kommer ju inte upp på ett tag än.

Är det för svalt så väntar potatisen lite med att växa bara. Men ligger den i vattenbad kanske den kan bli en smula småsjuk. I vår lerjord blir väl jorden som cement om det kommer riktig rotblöta nu samt sen sol i 3 veckor, så vi avvaktar. Men med bättre jord går det att sätta, hos oss är dock jorden för blöt för att bearbeta med fräs eller harv än.

Så smartast, för att få potatisar till midsommar, är kanske att sätta några i en hink eller mjölkkartong inomhus/växthus och sedan flytta ut när vädret så tillåter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon