Jag vill ha ett äppelträd som växer och blir stort SNABBT.
Skiljer det något mellan arterna?
(Jag menar stort till växten nu, inte när det får frukt)
Åsa, mälardalen zon 2
22-04-2006, 09:15
Prata med någon handelsträdgård där du bor och se om de kan ta hem ett äppelträd som är större än de man normalt hittar i handeln (priset blir dock högre ju större träd man köper).
Majoriteten av träden i handeln brukar vara på grundstammen A2 så det brukar inte skilja så enormt mycket på tillväxttakten mellan sorterna grundstammen styr ju ganska mycket hur stort och hur mycket trädet kommer att växa (+jordförbättring, gödsling + vattning styr också hur mycket trädet växer)
I Stockholm har vissa börjat ta in svagväxande kronträd, äpple, satta på B9 grundstam. Ulriksdahls trädgårdar har det liksom Zetas.
Karrolina
24-04-2006, 12:05
Hej! Att döma av min mammas trädgård där de planterade många olika äppelträd (Zon 4) för några år sedan så är det definitivt Åkerö som har växt snabbast.
Japp, precis som det ska vara. Åkerö, Transprente Blanche och flera av de vanliga är de mest storvuxna sorterna. Åkerö tar lite tid på sig att sätta frukt också, det är som det ska vara. energin ska ju gå åt till att bilda grenverk.
Men ännu större skillnad blir det med varierande grundstammar. Handeln vill gärna påpeka att sorterna är olika sorta, men grundstammarna styr med flera meters skillnad, medan sorterna styr någon meter hit eller dit på kronans höjd och bredd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.