vitahuset
Är nybörjare i trädgården och vill gärna ha råd om mina tre vinbärsbuskar (röda). De är väldigt yviga och förra sommaren "la de sig platt ned" av tyngden - hur och när ska jag beskära? Hur mycket? Kan jag ta rejält?
Tacksam för råd!
Åsa, mälardalen zon 2
Om du inte vill att de ska skjuta så enormt mycket nya skott är det direkt efter skörden du klipper. Vinbär tål hård klippning MEN röda vinbär sätter bär på äldre växtdelar så klipper du ner den helt får du vänta några år på nya bär. Det bästa är att gallra ur en del av de äldsta grenarna varje år istället och klipp bort de grenarna nere vid marken.

Om du däremot vill att buskarna ska skjuta en massa nya unga skott så är det vårvinter som gäller för beskärningstid. Nu är det kanske lite sent men det beror ju såklart på vart du bor, bor du i norra sverige är det ju fortfarande vårvinter.
KURT
Om det är problem med att grenarna lägger sig ned (det kan vara problem med endel sorter), så bör man sätta upp en träram som stöd.
vitahuset
TACK för svar!
- Får bli en rejäl urgallring, kanske klipper jag ner en av buskarna helt bara för att kolla och lära wink.gif.
- Träramar skall snickras!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon