Elisabeth P
Vad jag undrar är just om "växthusen" medplastöverdrag kan stå emot några minusgrader.
Fungerar det att använda detta som en avhärdningsplats och ska den i så fall placeras i skuggan?
Kom att tänka på att jag har ett sådat förenklat "växthus" när jag igår
satte ut ett gäng perenner med 6 lager fiberduk över som jag sakta ska skala bort.
Ska jag ta bort all fiberduk en stund på dagen så att de får lite mer ljus?
Jag har ju även pelargoner, fuchior, begonia, dahlior och andra sorters frostkänsliga lökar. Finns det någon av desa som skulle trivas i ett sådant växthus? Måste jag i så fall ta in dem nattetid eller kan man täcka växthuset med något?
Är nog lite lat tongue.gif , känner att det här med att passa tider för tvåskift och bära ut och in lätt kan glömmas och då kan mina små älsklingar gå en bråd död till mötes. unsure.gif
Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
I zon 5 är det nog lite tidigt med utflytt, jag har precis flyttat mina fuchsior från vintervilan till en sån där plastöverdragen hylla som jag har ställt i ett inglasat uterum, ändå har jag varit ganska nervös när det gått ner till några minus under natten.

Om du haft dina växter i bostadsvärme så är de extra känsliga (mina fuchsior har vilat i ett par plusgrader i förrådet så klimatförändringen har blivit minimal).
Elisabeth P
OPHS blink.gif wacko.gif Så jag har varit för tidig med de som jag ställde under fiberduk i går? Måste kolla hur de mår. Inga minus i natt i alla fall.
Eller är de mer de frostkänsliga som är för tidigt att avhärda?
De har stått i garaget där de under lysrör varit mellan13-20 grader.
Det är så svårt att veta vilken zon vi bor i . det sägs att det är zon 4-5, men det är bara drygt 4 mil från Göteborg som jag tror ligger betydligt bättre.
Lisa
kerstin z5-6
du har snarare en snäll" z4 än 5 -och det är natttempen som är avgörande -Här var det -12 i natt -hos er kanske -2 ?
Du kan inte ta bort fibern på dagen helt ännu -då blir de solbrända, men du kan minska antalet lager till två -sedan till ett för att i lutet på en veckas avhärdningar -ha dem nakna dagtid .. har du många minus på nätterna -får du nog avvakta lite med utflytt .. men du lär ju märka hur de ser ut idag
Elisabeth P
Precis så är det nog Kerstin. inatt hade vi inga minus och jag hoppas att det endast kommer några få minusnätter till. då kan det ju gå ner en bit om man har otur. får kolla läget under kvällarna vart det barkar hän wink.gif
de ser jättefina ut än i alla fall smile.gif .
Växthuset av plast till mina andra växter pellisar, fuchior, dahlior och div lökar bör vänta ett tag till eller vad tror ni? Kan de stå där varma dagar och in på nätterna? Om de kan stå i detta "växthus" under dagarna så behöver de väl inte lysrör på nättena, eller? Ska "växthuset" i så fall stå i sol eller skugga?
Lisa
kerstin z5-6
Ställ det där de är sol , men inte sol hela dagen ...
När du börjar beror på hur modig du är -Dahlia tål ingenfrost alls

De behöver inget mer extraljus när de väl fått börja vara ute dagtid i alla fall
Anki V
..... och akta dig så att det inte blir för varmt inuti det lilla "växthuset", för det är väl ett sån´t där litet du menar.

Det blir snabbt över 40 grader i de där små plastväxthusen om de står i solen

/Anki
Elisabeth P
Tack för snabbt svar.
Har fått för mig att pellisar är rätt tåliga, stämmer det?
Kanske pellisarna och några atlasblommor (jag har så många av dem) får börja, men bara på dagen.
Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon