Förra året letade jag mig tokig efter gråtimjanfrön. Jag kollade varenda länk jag knde hitta - men de verkade inte säljas. Backtimjan finns till förbannelse - men inte gråtimjan.
Ska snart till England, så jag tänkt kolla där. Det kanske är svårt att ta frö av dem, eftersom de är så låga?
Om nån har sett dem nånstans; SÄG TILL MIG!
Åsa, mälardalen zon 2
22-04-2006, 09:11
Är du säker på att gråtimjan kan förökas med frön?? en del timjansorter är sterila och förökas vegetativt. Timjan brukar vara lättförökad med sticklingar.
Ophelia
22-04-2006, 13:30
Gråtimjan är som citrontimjan, förökas genom sticklingar/avläggare. Mig veterligen finns ingen firma som för frön gällande gråtimjan.
Jaha, det förklarar saken; då kan man sluta leta. Synd, för jag vill ha det mellan stenar på altanen och där vill man ju inte sätta ner jord.
Får väl köpa plantor och spola bort jorden...
lyckero
25-04-2006, 19:34
Om du har sand mellan plattorna på altanen kan du väl prova att sticka ner en del bitar av en färdig planta. Om du bara håller det fuktigt brukar det gå bra att sätta i ren sand. Hur det sedan blir om de vill ha mera näring när de växer till sig vet jag inte riktigt.
Lyckero
jag testar! De lever ju rätt snålt ute i naturen också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.