Vår schersmin är en enda stor risbuske och blommar inte särskilt bra. Har börjat gallra ur den idag. Är det fel tid för det? Gissar att vårvintern hade varit bättre, men min undran är om den kan ta skada av att jag gör det nu istället.
Eva 33c
22-04-2006, 16:15
Om du tycker att den blommar dåligt kan du lika gärna beskära den på en gång. Det är lättare att se vad man gör om man gallrar innan den grönskar tycker jag. Beskära efter blommningen gör man ju mest för att inte gå miste om blommorna. Schersminer, som tillhör mina absouta favoriter, jag har många i min trädgård, tillhör de där lättsamma växterna man kan göra nästan hur man vill med utan att de tar någon större skada. Är den risig så försök gallar ur några av de äldsta grenarna så långt ner som möjligt.
Tack för svar! Har försökt glesa ur den idag. Av skräphögen att döma skar jag nog bort nästan halva busken men den ser fortfarande tät ut. Stammarna låg helt an mot varann och de grövsta var tjockare än min handled. Den har nog aldig blivit beskuren förr...