Elisabeth P
22-04-2006, 11:19
Alldeles i närheten av där jag bor håller de på att harva jord. Man kan säkert få köpa jord där billigt.
Nu undrar jag om denna jord kan vara bra när jag behöver rätt mycket jord till en ny rabatt. Harvad betyder väl att sten och ogräs rensas bort, men är den gödslad eller måste jag tillsätta gödsel eller mull av något slag?
Vad tror ni ska jag nappa på detta?
Lisa
Elisabeth P
22-04-2006, 13:42
Ingen som vet något om detta

?
Eller är ni ute i den härliga vårsolen

/Lisa
Harva är det samma som att kratta med en jättekratta efter traktorn...sen är det såfärdigt för bonden...
Men du kanske menar "harpad" jord...den är sållad..och sånt man brukar använda till rabatter..
Men det finns olika kvalité även på den..
Elisabeth P
22-04-2006, 23:02
Hmm, dom här orden är ju inte jättebekanta för mig, men det är nog harpad jag menar

.
Även om de inte gör så mycket mer med jorden kanske det är värt att köpa lite och själv förbättra med gödsel, eller vad tror ni? Det lär ju gå åt rätt många säckar om jag ska köpa vanlig planteringsjord. Har dessutom tillgång till stallgödsel, så vad bör jag göra?
Ingen som vet? Hade ju varit både nära och billigt om det går att använda denna jord?
Lisa
Elisabeth P
23-04-2006, 19:50
Ingen som vet?/ Lisa
kerstin z5-6
23-04-2006, 20:04
Sådan jord innehåller ogräs som äxing så du blir galen ....harpad jord köpt på /av jordproucent kan vara något bättre sort , men kan ändå behöva sållas från ogräsrötter /fleråriga ogräs , innan du blandar in den i rabatter
Jag har köpt jord av en man som gör egen jord. Jag tror han använder utdikat, torv, grus och nåt mer. Det är en jättebra och ogräsfri jord men den kräver en hel del organiskt material för att bli "levande". Jag tycker ändå det är värt det eftersom det på två år inte kommit annat än enstaka fröogräs i den. Den harpade jord jag skulle hämta hade ogräset kommit i redan innan avhämtning så den avstod jag från.
/Åsa
Elisabeth P
23-04-2006, 21:04
Tack för era svar.
Det är nog bäst att vara lite försiktig och kolla upp ordentligt vilken kvalitet den håller i så fall. Jag håller precis på att gräva rent på ett ställe där jag haft stora problem med bla åkerfräken så inte har jag lust att få ytterligare ogräs.
Lisa
Men förmodligen är det där "riktigt jord" och inte bara torv...jag hade valt den..helt klart..
Elisabeth P
24-04-2006, 18:30
Ska försöka kolla upp mer exakt vem som harpar och hur jorden blir.
Tror att det är ett företag av något slag ialla fall. Grannarna bygger pool nu och det är samma företag som ska harpa jorden en bit bort. Bäst att kolla så man är på den säkra sidan i alla fall. Hade varit perfekt om den jorden går att använda.
Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.